Uzbekistan

Halvvägs på resan
fredag 20 september 2019 - Bukhara, Buchara, Uzbekistan

Det har varit några intensiva dagar här i Uzbekistan.Vi landade vid 2-tiden på natten till i tisdags i Tashkent efter har haft ett 5 timmar långt stopp i Moskvas flygplats. Som tur var kom alla igenom tullen utan problem, har man otur vill de gå igenom alla packning för att säkerställa att

Jari Och Eva-Helen Oinas
JariEvaHelen i Sidenvägens Uzbekistan
Senast aktiv - från Solna, Stockholms län, Sverige
Mot Samarkand
fredag 11 augusti 2017 - Tasjkent, Uzbekistan

11/8Vaknar innan väckaren ringer och går in i duschen, sen ner till det lilla köket där tre bord står och väntar på frukostgästerna.Strax efter halv tio drar jag iväg ut ur Tasjkent och Samarkand. Att hitta ut inga problem det gäller bara att ha ögon i nacken.Vägen är spikrak, inte en

Slö dag på hotellet
torsdag 10 augusti 2017 - Tasjkent, Uzbekistan

10/8 Denna dag sover jag till halv nio och sen gör jag mestadels inte mycket annat än googla min resväg, fixa  Cykeln och se över packningen. Det är mest väntan till i morgon då jag skall ut ur TasjkentHela eftermiddagen och kvällen bara slappa och kommer nog att behöva det för värmen

Besök hos Tadjikistanska ambassaden och E-Visa
fredag 22 mars 2019 - Tasjkent, Uzbekistan

09/8Vaknar klockan 8 och går ner till en frukost bestående av sex trekantskurna brödskivor, stekt ägg, två kokta korvar, kaffe och en mjuk kaka.Har beställt en taxi som väntar när jag kommer ut. Tio minuter senare går jag in till ambassaden via en vaktad grind.Här inne sitter tre VISA

Tasjkent och ansökan om utökad Visum för Uzbekistan
tisdag 8 augusti 2017 - Tasjkent, Uzbekistan

8/8Vaknar tidigt och sovit oroligt, tankar har snurrat i mitt huvud vad jag gör om jag inte får förlängning av UZB visum och om inte det Tajikistanska E-Visa problemet går att lösa.Klockan halv 10 har jag °Checkat in mot Tasjkent och sitter mest och väntar på Bording.Planet avgår

Att bara vara i Bukhara
fredag 14 augusti 2015 - Bukhara, Buchara, Uzbekistan

11 augusti, Bröllopsdagen. Vid lunchtid satte vi oss på tåget mot Bukhara, Centralasiens heligaste stad. Egen kupé med enkel standard, men rent och bekvämt plus AC. Vi fick dessutom en egen TV med högsta volymen på som vi tack och lov - till slut - lyckades sänka. Sedan vidtog en mysig

Om vi nånsin kommer fram till Samarkand...
måndag 10 augusti 2015 - Samarkand, Uzbekistan

När vi skulle förlova oss vid nyåret 1987-88 bestämde vi oss för att göra det i Samarkand. Det funkade dock inte, Samarkand låg då i forna Sovjetunionen och administration och kontroller inne i landet visade sig vara oöverstigliga hinder, vi kunde inte heller ta en lyxigare resa dit

Jag springer hit och dit
torsdag 25 september 2014 - Nukus, Republic of Karakalpakstan, Uzbekistan

Vi stannade 3 dagar i Khiva och försökte ta igen oss lite i hettan. Fort mitt i öknen var inte den svalaste platsen så mellan sightseeing och strosande har vi checkat in på hotell med pool i två timmar, gjort världens sämsta manikyr, suttit och tittat och gjort övrigt avkopplande

Tashkent
fredag 19 september 2014 - Tasjkent, Uzbekistan

Klockan tjugo över fem väckte vår trevlige tågvärd oss. På kvällen innan hade han bjudit oss på valnötter som han plockat hemma hos sig. De var mycket godare än de vi brukar äta hemma. Det tåg vi åkt med hade 21 vagnar, varje vagn har 2 tågvärdar. Annars var det här tåget det

Conny Svelin
Svelins i Tåg genom Asien
Senast aktiv - från Lerum, Västra Götalands län, Sverige
I surrender
måndag 22 september 2014 - Chiva, Khwarezm, Uzbekistan

Efter resan till Bukhara var vi lite slitna men gick en sväng och åt middag vid den lilla sjön som ligger i mitten av staden och där vi också bodde. Maten var utsökt och även denna stad grymt imponerande med vindar från svunna tider och sidenvägens fornstora dar. Efter sömn blev det

Sidenvägens Uzbekistan

16 september 2019 - 24 september 2019

Vi ska testa att åka på en gruppresa som inte har något med dykning att göra ! Resebyrån (Albatros,se) beskriver resan så här: "Sidenvägens karavanstäder har årens lopp besökts av tungt lastade kameler och handelsmän – vi följer deras spår till legendariska Samarkand, Bukhara och Tasjkent. Vi färdas med höghastighetståg genom Kyzylkum-öknen och på livliga basarer blir vi frestade av vävda mattor, sirligt konsthantverk och siden. I de historiska städerna väntar glittrande kupoler, tusenåriga moskéer, haremsgemak och ett färgmättat virrvarr av de vackraste mosaiker. Vi dyker ner i myterna och historien där Alexander den stores och Djingis Khans riken uppstod, briljerade och brast."

The Global Cycling 1719

1 april 2017 - 31 december 2019

En global cykeltur från Ö-vik den 1 April 2017. Resan går genom Sverige & östra Europa till Turkiet. Följer sedan sidenvägen över Central Asien & Pamir genom Turkmenistan, Tadjikistan, Kyrgyzstan & in i Kina. Över tibetanska platån genom Yunnan dalen & Vietnam, Laos, Thailand till Singapore. Flyg till Borneo & en lång cykleltrip till ett Orangutang Rehahcenter där jag tänker stanna några veckor. Tvärs över Borneo till Balikpapan. Nytt flyg till Darwin. Korsar Australiens outback till Melbourne & ett nytt flyg till Nya Zeeland. Båda öarna till Aukland. Nytt flyg till Ushuaia, världens sydligaste stad. Vidare norrut genom Syd & Centralamerika in i USA till L.A. Följer den mytomspunna Route 66 via Grand Canyon till Chicago. Några mil till, flyg från Washington till Portugal och Algarve sen resten på sadeln hem till Övik JOIN ME AND MY FIGHT for Save the Orangutan Logga in till min blogg http://theglobalcycling.com för mer info Ha det bra för det tänker jag försöka ha. P-G (The Global Cyclist)

Silverbröllop i Uzbekistan

8 augusti 2015 - 14 augusti 2015

Annelis och Håkans silverbröllopsresa till Uzbekistan.

31. Uzbekistan (Samarkand, Sidenvägen)

12 september 2014 - 21 september 2014

På;n igen. Tiina blev pensionär 1 sept. så hon startar sitt nya liv med en tur till Uzbekistan, å jag hänger med. Det blir en liten rundtur med "Albatros" (en bra dansk resebyrå som jag gjorde senaste Indien resan med).

Om vi nånsin kommer fram till Samarkand

6 september 2014 - 29 september 2014

Nu ska vi kajka omkring i de mytomspunna stans. Kazak, Kirgizi, Tadjiki, Uzbeki och avslutningvis Turkmeni. Visumprocessen startade i början på december och har tagit tid, kraft och pengar. Tack vare underbare David på Stantours hoppas vi att vi ska kunna komma iväg. Det här blir skoj!

Tåg genom Asien

8 september 2014 - 7 november 2014

Vi tar tåget ut i vida världen, tillsammans med Hasse och Kerstin. Det vi inte gjorde som unga - det gör vi nu.

Resa längs sidenvägen med mera till Bangkok

8 september 2014 - 7 november 2014

Återigen landvägen till Asien. Den här gången åker vi via Uzbeckistan för att besöka Chiva Buchara och Samarkand. Därefter blir det en rundresa i Kina igen för att åka vidare till Vietnam och ett nytt besök hos fadderbarnen. Sedan fortsätter vi till Kambodja och besöker Ancorvat för att avsluta resan i Tailand. Den här gången åker vi tillsammans med våra goda vänner Eva och Conny. Connys bror bor några mil utanför Bangkok så vi avslutar med några dagar där innan vi flyger hem.