Schleswig-Holstein

The Thirteenth Warrior
torsdag 15 augusti 2019 - Schleswig, Schleswig-Holstein, Tyskland

Den korta semestern till norra Tyskland är nu över. Resan började som en tur för att åka och köpa alkohol till min 40årsfest men utvidgades till en resa i gamla svenskmarker som en fortsättning på vårens resa till Baltikum. Våran sista dag började men en god frukost på Schloß Gamehl

Tr
Kakihara i Mare Nostrum 2.0
Senast aktiv - från Halmstad, Hallands län, Sverige
Till Kiel
fredag 21 juni 2019 - Brunsbüttel, Schleswig-Holstein, Tyskland

På sjön igenSkolan avslutad, trevligt med den sista klassen för mig. avtackning och traditionell keramikskål tillhandahölls.Så bar det iväg med buss och tåg till kragenäs, efter ett antal byten kom vi fram, solen sken och fåglarna kvittrade kan man tänka sig så bra det kan vara. Båten

Midsommarafton.
fredag 21 juni 2019 - Brunsbüttel, Schleswig-Holstein, Tyskland

Efter en helt odramatisk och lång färd på Kielkanalen igår, befinner vi oss nu i Brunsbüttel som ligger vid Elbe. Det är inte utan att vi tänker på midsommarfirande i Sverige. Här i Tyskland finns inte tillstymmelse till något sådant. Det hjälper inte med sill och nya potäter för att

Väderomslag
fredag 21 juni 2019 - Kiel, Schleswig-Holstein, Tyskland

Seglingen till Kiel var riktigt gemytlig, med vindar som vred sig till vår fördel ända tills vi hade några timmar kvar. Då bröt f-n lös. Åskby  på åskby tornade upp sig från land som vi fick hantera med revade segel och inga segel alls. Det fick bli motorgång de sista timmarna. Dunder

Fri fart!
fredag 18 januari 2019 - Lübeck, Schleswig-Holstein, Tyskland

Äntligen Tyskland! Känns på något sätt bekant med naturen, en tysk atmosfär i luften som man kan känna även genom bilfönstret. Lite tysk radio hjälpte till att skapa atmosfär. Och minnen från tidigare äventyr. En stor cistern påminner om biogasbyrån i Göttingen. Att hitta tillbaks

Eva Westin
Evaaaaa i Föräldralediga tillsammans
Senast aktiv - från Luleå, Norrbottens län, Sverige
Brev 11.
fredag 21 september 2018 - Lübeck, Schleswig-Holstein, Tyskland

Brev 11.Andra kvällen i Rydesheim vandrade vi runt för att finna en lugn plats att käka på. Vid restaurang och dans gatan var det högt tryck i dubbel bemärkelse. Vi valde ett lugnare ställe på en sidogata. Det var fam. Petersson, Elmlid och vi. Maten var helt ok. Tyskarna är lite rädda

Östen Gustafsson
Familjen G:sson i Vin och kulturstudie
Senast aktiv - från Mönsterås, Kalmar län, Sverige
Sammanfattning Slott vin och champagne
torsdag 30 augusti 2018 - Fehmarn, Schleswig-Holstein, Tyskland

Första stopp i Loiredalen blev Chinon, främst för vinets skull.Campar på andra sidan floden med slottet som utsikt, över bron och vi är i centrum.Kommer fram en lördag, mycket folk på alla uteserveringar härlig stämning.Söndag ägnade vi åt vinprovning och vininköp och besökte en

Gunilla Gustafsson
GunLei i Rosa granit och slott
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige
Söndag 22/7
söndag 22 juli 2018 - Flensburg, Schleswig-Holstein, Tyskland

Från Danmark till Tyskland och campingplatz zür muhle i Zirndorf.

Jenny Lundgren
Moneypenny i Semester 2018
Senast aktiv - från Berlin, Tyskland
Open sea and narrow canals
lördag 14 juli 2018 - Rendsburg, Schleswig-Holstein, Tyskland

today was a day of difference staring with open sea sailing with almost only horizon to look atand ending with calm straight canal where you can make dinner while "driving

3dagar på väg
onsdag 20 juni 2018 - Wewelsfleth, Schleswig-Holstein, Tyskland

Starten kunde ha blivit bättre😂Skånetrafiken med signalfel, långsamtgående tåg, byte i Hässleholm och informationsmissar gjorde att vi blev 2,5 timmar försenade till Köpenhamn.Cykla genom Köpenhamn gick lätt som en plätt med dirigerande av en kvinna anställd på Google Maps. Väl

Lena Haraldsson
BellaTuborg i Till Barcelona med cykel
Senast aktiv - från Bromölla, Skåne län, Sverige
Mare Nostrum 2.0

10 augusti 2019 - 15 augusti 2019

Fortsättning på vårens resa i de gamla svenska områdena i öster. Nu bär resan av till de svenska besittningarna i söder, Wismar och Stralsund.

Segling på väg

15 maj 2019 - 15 maj 2019

Segling

Föräldralediga tillsammans

9 januari 2019 - 31 juli 2019

Jag, Johan och Svante ska på äventyr till Kempten i södra Tyskland. Vi ska mest vara föräldralediga tillsammans och leka i berg. Jag ska även smyg-jobba lite på ett reningsverk. De på reningsverket och jag ser det som en gemensam utmaning att vi inte riktigt har ett helt gemensamt språk, men vi tar det på tyska!

Vin och kulturstudie

9 september 2018 - 22 september 2018

En resa i vinets och kulturens tecken. Start i Madrid och upp genom Spanien, Frankrike samt Tyskland.

Rosa granit och slott

8 augusti 2018 - 1 september 2018

Utforska nya platser i Frankrike som vi varit nyfikna på och sluta med lite bubbel om tiden tillåter

Semester 2018

20 juli 2018 - 12 augusti 2018

Familjen Lundgren, två vuxna och fem barn, siktar på att komma till Kroatien. Var vi sen hamnar är en helt annan sak..

Till Barcelona med cykel

18 juni 2018 - 15 juli 2018

Med cykel mot Spanien Start från Bromölla med tåg till Köpenhamns central där cyklandet startar. Genom Danmark, färja över till Tyskland. Via Tyskland, in i Holland, Belgien, genom hela Frankrike in i Spanien med slutdestination Barcelona.

Vilse i Europa

29 september 2017 - 13 oktober 2017

Då ingen av oss jublar över det svenska klimatet höst o vinter födde vi 2016 en idé. Vi ska prova att parkera vår husbil på sydligare breddgrader, där det är mer gynnsamt klimat. Kriterierna blev: 1 möjlighet till hyfsad värme på vintern.2 Lättillgängligt att flyga till och från destinationen. 3 inte alltför lång flygtid. Valet blev snabbt Spanien och Alicante. Hösten 2016 bar det iväg rakt ner genom Tyskland,Schweiz o Frankrike, för att landa i Alicante på det fjärde dygnet sen avresan från Sverige. Hemresan 5 månader senare gick i stort samma väg,med undantag av en mellanlandning i Montreux. Hela den grejen 2016 var så enkel och lättillgängligt och gav mersmak. Snabbt bestämde vi att 2017 göra om detta med långresa genom Europa. Valet av slutdestination blev den samma då vi inte utforskat det området klart. Samt att vi vet att det funkar då bra med parkeringen, transfer, flyg etc. Däremot blir resrutten en annan. Tanken är att ta oss från Örebro, Göteborg, Kiel till Atlantkusten och genom Holland, Belgien, Frankrike. In genom Frankrike till Andorra och sedan landa i Alicante ca 10-12 dagar senare. Några stopp har vi planerat för, vad vi vill se efter resan. Samtidigt får väder o vind avgöra en del. Vi åker till sol o hav om vädret tillåter. O är det sämre väder blir det mer sevärdheter och körsträckor. Dit näsan pekar och utan krus. 🎶🎼🎤🎵 För den som vill följa oss ska vi hålla den här dagboken uppdaterad så gott det går de här två veckorna. Kanske kan ge inspiration till någon. Eller bara bjuda på lite härliga bilder o glada skratt när vi berättar om vår vilsenhet och totala avsaknad av lokalsinne. Men fram kommer vi alltid. 🌞🌞🌞🌞🌞🌞

Kort Hösttripp

16 september 2017 - 30 september 2017

Längtar efter fransk mat och vin Söker inspiration till trädgården.

2017 Europasemester

17 juli 2017 - 17 juli 2017

Bilresa i Europa. Vart vi vill. När vi vill.