5 160 Bilder & 922 Dagböcker
Vi startade dage med vår vanliga runda först för att Flikka skulle vara rastad. Kom iväg vid åtta som var enligt plan. Första 40 milen över broarna och ner genom Danmark flöt på jättebra. Enligt vår GPS skulle vi vara framme redan vid tre. Men sedan närmade vi oss Hamburg och mötte
Dag 11 av 12 - etapp 2 av hemresan gjord.Vi gick upp och åt en god frukost omgärdade av berg. Packade in väskan i bilen och påbörjade etapp 2 på hemresan, även dag 11 av 12. Med 41% kvar i batteriet så ger vi oss ut på de slingriga & backiga vägarna mot dagens första laddstopp i
89 mil senare har vi anlänt till första pit stoppet i Hildesheim, strax söder om Hannover.Rutten har gått så här:Start i Tingsryd med 100% i batteriet, via färjan Helsingborg - Helsingør till första laddstoppet i Gentofte i Danmark. E-On 50 kW, laddade från 45% till 75%. En hel del strul
Upp och iväg med tidvattnet! 70 nM till Borkum, den sista Frisiska ön på tyska sidan. En gång i tiden trodde vi att man kunde segla bakom öarna men här är det torrlagt vid lågvatten. Lugn seglats. Kom fram på småtimmarna och tvingades angöra hamnen i mörker. Det är inte helt lätt att
En ganska kort förflyttning ut genom slussen i Brunsbyttel till nästa hamn, 22/6 för att sova i princip. Första beräkningen av tidvatten och strömmar blev faktiskt helt rätt. Det blev rejäl fart ut ur Elbe då både strömmen och floden gick i samma riktning. Tydligen lärde vi oss ändå
Sista kvällen cyklade vi in till byn för middag. Byn med kyrkan mitt på torget. Vad man än betäller i både Holland och Belgien så serveras alltid en hink med pommes frites, vi beställde coq au vin och fick en hink. Vi far vidare till Gouda där lyckades vi träffa in ostmarknaden som är
Brev 10.Rättelse till brev 8. Gångarna under stad Beaune är inte 2 km utan 5 km.Resan upp genom Tyskland mot Rydesheim förlöpte utan störningar, vi är lite blaserade på scenerierna utanför bussfönstret., blir nog lätt så när man sett så mycket.Vi gjorde stopp i Colmar, en liten stad
Framåt kvällen igår, efter nött några timmar på autobahn, landade vi i Hannover. Efter installation på hotellet blev det pizza på en italienare.Efter en magisk hotellfrukost drar vi nu vidare mot Danmark!
to less and to much wind made Borkum island a perfect stop As wind picked up the whole bay was filled with kite surfers Holiday makers seemed enjoying their time but full season will begin in August Time to fill up the vist with new supplies as we run out of the old
Hopefully so will spell better this post😀After a calm trip on north sea we enter the island of nordeney sunmmer island for tourist on all kindshistory calls that all island in this area has/have an own language tide was both with us and against us today so it evens out
Årets bilsemester med tyngdpunkt i Bretagne. Vi kommer att bo först i St Malo och därefter i Carnac. Semestern avslutas med några dagar i Epernay.
Vi ska se hur det fungerar att bilsemestra med en elbil i Europa under ett par veckor. Resan söderut kommer att gå via Danmark, Tyskland, Österrike, Slovenien, Kroatien. Utvärdering av hur laddinfrastrukturen funkar i de olika länderna. Hur ser det ut med energiförbrukningen på de olika vägarna? Har Hotellen destinationsladdare eller snabbladdare? Det blir också lite tips på trevliga ställen längs med vägen.
En resa i vinets och kulturens tecken. Start i Madrid och upp genom Spanien, Frankrike samt Tyskland.
Vi tar bilen mot Kroatien via Polen och Auschwitz, sen styr vi kosan dit vi känner för.
Drar ut med tåg och sedan bil, runt i Europa. Ska bli spännande med tågrutt och äventyr! Längtar till synen av bergen och koklockornas ljud. Vi hoppas helt klart på att solen gör oss sällskap, men regnjackan är nerpackad.
Cykelresa i Moseldalen Vi åker buss från Malmö och hyr cyklar i Tyskland. Det närmar sig. Jag börjar att packa. Maj har biljetter! Vi ska träffas vid Centralstationen på fredag morgon. Mycket ska man hinna med innan dess!!!!
Då ingen av oss jublar över det svenska klimatet höst o vinter födde vi 2016 en idé. Vi ska prova att parkera vår husbil på sydligare breddgrader, där det är mer gynnsamt klimat. Kriterierna blev: 1 möjlighet till hyfsad värme på vintern.2 Lättillgängligt att flyga till och från destinationen. 3 inte alltför lång flygtid. Valet blev snabbt Spanien och Alicante. Hösten 2016 bar det iväg rakt ner genom Tyskland,Schweiz o Frankrike, för att landa i Alicante på det fjärde dygnet sen avresan från Sverige. Hemresan 5 månader senare gick i stort samma väg,med undantag av en mellanlandning i Montreux. Hela den grejen 2016 var så enkel och lättillgängligt och gav mersmak. Snabbt bestämde vi att 2017 göra om detta med långresa genom Europa. Valet av slutdestination blev den samma då vi inte utforskat det området klart. Samt att vi vet att det funkar då bra med parkeringen, transfer, flyg etc. Däremot blir resrutten en annan. Tanken är att ta oss från Örebro, Göteborg, Kiel till Atlantkusten och genom Holland, Belgien, Frankrike. In genom Frankrike till Andorra och sedan landa i Alicante ca 10-12 dagar senare. Några stopp har vi planerat för, vad vi vill se efter resan. Samtidigt får väder o vind avgöra en del. Vi åker till sol o hav om vädret tillåter. O är det sämre väder blir det mer sevärdheter och körsträckor. Dit näsan pekar och utan krus. 🎶🎼🎤🎵 För den som vill följa oss ska vi hålla den här dagboken uppdaterad så gott det går de här två veckorna. Kanske kan ge inspiration till någon. Eller bara bjuda på lite härliga bilder o glada skratt när vi berättar om vår vilsenhet och totala avsaknad av lokalsinne. Men fram kommer vi alltid. 🌞🌞🌞🌞🌞🌞
Att ta bilen och köra mot okända,kända och ej fastsatta mål och bara upptäcka och vara.