Sydney och Nya Zeeland

tisdag 12 februari 2019 - lördag 2 mars 2019 Sydney och Nya Zeeland

Jag och Kristina, lillasyster åker runt på Nya Zeeland, men börjar med 5 dagar i Sydney!

Trähus i uppbyggnades Christchurch
fredag 1 mars 2019 - Christchurch, Canterbury, Nya Zeeland

Det finns en del saker som svenskar inte är bra på, men att bygga hus kan vi. Vi vet hur man isolerar, bygger solida hus som klarar kyla, blåst och värme innehållandes isolering och dubbelfönster. Tyvärr kan jag inte säga detsamma om Nya Zeeländska hus. Eftersom det lider mot höst här i

Chokladpudding och gitarr
onsdag 27 februari 2019 - Nelson, Nya Zeeland

Som svensk är en ju van att naturen är lättillgänglig för en hela tiden och överallt. Allemansrätten är något helt fantastiskt och bara det borde få vem som helst att vilja flytta till Sverige. Så tillbaka till Nelson, vi kunde alltså inte göra någon vandring i berg överhuvudtaget.

Besvikelse i Nelson
tisdag 26 februari 2019 - Christchurch, Canterbury, Nya Zeeland

Så var vi framme vid sista destinationen på Nya Zeeland. I detta nu sitter Kristina på planet mot Sydney igen och jag sitter i fönstret i min väns Nadias coola hus med utsikt över havet här i Christchurch. De senaste dagarna har varit intensiva. Vi kom ju fram till Wellington efter en lång

Heta källor och Hobbiton
fredag 22 februari 2019 -

Helt uppfylld av dagens besök i en maorisk by är vi nu på väg från nordöns Rotorua till Wellington som ligger längst söderut på nordön. Den maoriska byn, där det verkligen bor maorier på riktigt, bjöd på en guidad tur och en show som verkligen berörde. (nu i efterhand är jag så

En annan atmosfär
onsdag 20 februari 2019 - Auckland, Nya Zeeland

En sak kan en konstatera direkt. Ursprungsbefolkningen har en helt annan ställning och status på Nya Zeeland jämfört med Australien. Välkomnandet på flygplatsen i Auckland andas ursprung och maorisk kultur med musik och träsniderier. Visserligen är ca 10-14% % av befolkningen här maorier,