The "Strawberries" down under

torsdag 13 december 2018 - onsdag 9 januari 2019

Once again we travel south, quite far south, to Australia. For some this will be the first visit (the grandparents), and for some lucky teen, her fifth... We will spend some weeks travelling the east coast from Cairns down to Brisbane and meeting up with our dear Aussie friends along the way. We'll end the trip in beautiful Sydney, meeting up with some Swedish friends. And the name of the trip. Well, we blame the Aussies, and our not-so-international last name. They have some trouble pronouncing it so they call us the Strawberries...Watch out, here we come!

Tack för den här gången Australien
tisdag 8 januari 2019 - Sydney, New South Wales, Australien

Så är vi då på väg hemåt. Vi har haft fina dagar i Sydney där vi har gått massor (20-30000 steg per dag), badat på Bondi, besökt Operahuset (många gånger), tagit färja och sett Sydney från vattnet, vandrat runt i The Rocks, gått runt vid Bangaroo Reserve, vandrat Bondi till Coogee i

On the road again
fredag 4 januari 2019 - Sydney, New South Wales, Australien

Swedish version only...sorry...3 Jan On the road againNu har vi lämnat Noosa och styr kosan mot vår sista destination på den här resan, Sydney. Vi har tillbringar fem dar i Sunshine Beach i Noosa där vi hyrt ett stort hus med familjen Jansen. Vi hade en kort promenad till stranden  som var

Paradise
söndag 30 december 2018 - Noosa Shire, Queensland, Australien

En liten (ehh. Väldigt lång....) rapport från paradiset. (English version below) Vi har nu hunnit förflytta oss från Yepoon och kört ned till Gladstone där vi mötte upp familjen Jansen. Det var ett kärt och tårfyllt återseende även fast tjejerna och Marius sågs i somras och vi alla

God Jul
måndag 24 december 2018 - Yeppoon, Yeppoon, Queensland, Australien

Så har vi haft ännu en resdag. Denna gång från Airlie beach till Yepoon. En trip på 50 mil. Vi kom iväg redan kl 8 och trafiken var lugn, särskilt söderut så det flöt på bra. Vi såg hur landskapet ändrade sig längs vägen, från grönt, frodigt och fuktigt till mer av det torra

Airlie beach relaxing
lördag 22 december 2018 - Airlie Beach, Queensland, Australien

En liten summering, då vi har softat lite. Vi har haft en resdag där vi åkte ca 50 mil från Mission Beach till Airlie Beach. Vi hade turen att under resan se ännu en kasuar. Helt plötsligt stod den bara vid vägen och poserade vid vägkanten så vi fick fina bilder. Tänk att vi skulle få se