Bergsgorillor i Rwanda & Uganda med Rosa Bussarna

onsdag 19 december 2018 - söndag 6 januari 2019

Äventyr och safariresa med Bergsgorillorna som huvudattraktion.

Safari i Queen Elisabeth NP 28-30 dec
fredag 4 januari 2019 -

28 decTidig morgon väntade då jag var med i matlaget, uppstigning 05:00! Efter frukosten åkte bussen mot Queen Elisabeth NP och jag kände att magen var dålig, så jag tog ett par tabletter och la mig längst bak i bussen, sov till lunchstoppet! Hela matlaget blev utbytt vid lunch! Jag fick

Nyår vid Nilen 31 dec - 2 jan
fredag 4 januari 2019 - Jinja, Östra divisionen, Jamhuri ya Uganda

31 decVi vaknade av ett åskoväder och det smattrade bra på taket! Tidig frukost och en lång bussdag väntade. Körsträckan var inte så lång men vi skulle ta oss igenom Kampala för att komma till Jinja. På vägen dit passerade vi ekvatorlinjen!Vi bor en väldigt trevlig camp vid Nilen, Nile

Kampala 3-4 jan
fredag 4 januari 2019 - Kampala, Central Region, Jamhuri ya Uganda

3 janEn lugn fm på campen innan vi reste till Kampala på em.Resan dit tog 2,5h men var ändå ganska behaglig då det var svalare pga lätt regn!Vi bor på Red Chilli Resort som har egen pool! Större delen av kvällen tillbringades vid poolen då det var pizzakväll! Blev rejältmyggbiten vid

Ruhengeri - Lake Bunyonyi och bergsgorillorna 22-27 dec
tisdag 1 januari 2019 - Ruhengeri, Northern Province, Rwanda

22 decVi reste från Kigali till Ruhengeri, resan tog drygt tre timmar på slingrande vägar i bergen. Det är väldigt grönt och fint i Rwanda. Vi kom till en liten mindre stad där vi bor innanför kyrkans murar. Tillgång till toaletter, dusch och restaurang/bar. Efter lunch var vi några som

Alvesta - Kigali 19-21 dec
söndag 23 december 2018 - Kigali, Rwanda

19 decSteg på tåget mot Stockholm på fm och lämnade ett grått Alvesta(ca 3˚c). Snön syntes mera ju mer norrut jag kom, anlände centralen strax efter 13:30-tiden. När jag var på väg genom centralen sprang jag på Mona och Mikko som hade kommit med flyget från Finland. Vi käkade lunch