Sydamerika 2018

onsdag 26 september 2018 - onsdag 24 oktober 2018

En resa genom Brasilien, Bolivia och Peru

Dag 12-15: Inkaleden och Machu Picchu
fredag 12 oktober 2018 - Aguas Calientes, Peru

Dag 12 börjar med tidig hotellfrukost och 3h busstransport till Piskacucho, Km82, platsen där den klassiska 4-dagarsvandringen börjar. Väl i Piskacucho vid 10 bläcket piskade vinden i ansiktet och himlen öppnade sig och bjöd på väta i mängder. Vandringen dag 12 var 12km platt terräng,

Dag 16-20: Iquitos och Amazonas
torsdag 11 oktober 2018 - Iquitos, Loreto, Peru

Tidigt på morgonen dagen efter vår vandring längs Inkaleden var det dags att flyga till Iquitos. En stad i regnskogen i Peru och den största staden i världen som man endast kan ta sig till med flyg eller båt.  Vi hann med en kväll i Iquitos innan vi blev upphämtade för en fyradagars

Dag 9-11: Cusco och Humantay Ccocha
torsdag 4 oktober 2018 - Cusco, Urubamba, Peru

Resan mot Cusco började med en tidig morgon för att hinna med Perurails titicaca-tåg från Puno till Cusco, en tågresa på 10,5 timmar där det bjöds på god mat, modevisning samt musik och dans i enlighet med de traditioner som råder i de byar vi passerade längs med resan. Nästkommande

Dag 6-8: Puno
måndag 1 oktober 2018 -

Från La Paz i Bolivia till Puno i Peru tog vi oss med buss. Gränspassagen mellan länder gick förvånansvärt smidigt även om bussbolaget hade sin egen tidtabell, som inte överensstämde med angiven tidtabell.  Efter ankomst till Puno vid 14-tiden åkte vi direkt ut till på en av de 90

Dag 4-5: La Paz – Cykling och linbana
lördag 29 september 2018 - La Paz, Bolivia

Under våra dagar i La Paz led Tim fortfarande av höjdsjuka men vi lyckades hinna med några utflykter ändå.  Vår första heldag i La Paz tillbringade vi med att utforska staden. La Paz är Bolivias tredje största stad, placerad i Anderna och räknas till en av världens högst placerade