Europa tvärtom 2017

onsdag 14 juni 2017 - fredag 14 juli 2017 Europa tvärtom 2017

Åter dags för en trip ut i vackra Europa. Denna gång tar vi dock och åker tvärtom emot jämfört mot de andra 3 gångerna (12, 14 och 16). Vi börjar dock som vanligt med att ta färjan i Göteborg mot Kiel. 1-a målet är södra Tyskland och att kolla in Neuschwanstein - slottet som är förebilden för Disneys Törnrosaslott. Därefter blir det Österrike och naturligtvis Italien som vi bara älskar. I Italien hämtar vi upp Bitten och Tony på Treviso flygplats. De kommer att vara med oss en vecka där vi verkligen hoppas att vi kan överföra vår kärlek till Italien till dem. Efter nästan 2 veckor i Italien åker vi vidare mot Franska Rivieran och vidare upp genom Frankrike över Lyon till Paris där vi äntligen får se det "äkta" Törnrosaslottet på Disneyland. Sista anhalten är Holland och Amsterdam där det ska inhandlas lökar och blommor för att förgylla trädgården här hemma till nästa vår. Färjan mot Sverige och Trelleborg avgår 13/7 och då hoppas vi att vi åter är uppfyllda med nya minnen och bilder som vi kan ta fram under den mörka och kalla vintern.

Amsterdam i dur och skur
tisdag 11 juli 2017 - Amsterdam, Noord-Holland, Nederländerna

10-11/7 AMSTERDAM DAG 1Vi passerade Belgien med god fart eller nja förresten, plötsligt såg vi en IKEA skylt och längtan efter köttbullar och potatismos med lingonsylt blev helt omotståndlig så vi svängde in för det i Antwerpen. Efter denna "kulinariska" måltid så fortsatte vi oavbrutet

Paris som förlorade men vann tillbaka oss igen
söndag 9 juli 2017 - Paris, Île-de-France, Frankrike

7-9/7DAG 1Morgonen grydde och Paris väntade på oss. Äntligen var det dags för ett nytt besök i vår mest älskade stad. Efter ytterligare en spartansk frukost och ihoppackning skulle vi ta RER-tåget - röda faran fick stå kvar på hotellparkeringen och vi hade bara tagit med oss det vi

Törnrosaslottet 2.0
torsdag 6 juli 2017 - Magny-le-Hongre, Île-de-France, Frankrike

Disneymagin:Efter sista frukosten i Lyon och lite städning av vår lägenhet bar det så iväg mot romantikens huvudstad - även kallad ljusets huvudstad PARIS. Men först var det Disneyland som gällde, 5 år har gått sen sist vi var på Disneyland och det  är minst 5 år för länge. Vi hade

Lyon, Villeurbanne och Lugundum
tisdag 4 juli 2017 - Lyon, Auvergne-Rhône-Alpes, Frankrike

DAG 1:Allt har sin tid och plats, så även sol och bad och vi fick ju två extra oplanerade soldagar så nu var det dags att bege oss norrut och Lyon var nästa mål på vår resa. Men John hittade självklart några gammla stenhögar längs vår rutt som vi bestämde oss för att besöka på

Nice i Nice
måndag 3 juli 2017 - Nice, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

DAG 1:Vi fick sent på kvällen innan reda på att vår värd i Orange blev tvungen att avboka oss då han fått en vattenläcka. Goda råd var då dyra men eftersom väderprognosen pekade på sol, sol och åter sol o mer än 30 grader valde vi att söka ett boende i Nice istället för att åka