Poltava 2016

måndag 30 maj 2016 - lördag 2 juli 2016

Årets första mcresa går via Balicum,på mindre vägar längs Ryska gränsen, genom Polen och in i Ukraina, där vi bl.a. planerar att besöka Tjernobyl, Poltava och Odessa med sin berömda Potemkintrappa. Därefter upp i Transnistrien, Europas minst kända land, där vi besöker Tiraspol och Bender, innan vi stävar in i Moldaviens bergstrakter. Hemresan går via Wolfmountain i hörnet Slovakien, Ukraina och Polen. Kanske södra Europas "vildaste" naturreservat. I Polen skall vi dessutom åka kanalbåt på Elblaqkanalen, innan vi troligtvis tar färjan hem till Skåne. Min reskamrat är som förr Arne Svensson från Perstorp.

Epilog
tisdag 5 juli 2016 - Kalix NO, Norrbottens län, Sverige

Det tar några dagar att komma i rätta gängorna efter en sådan här resa. Allt blir ju annorlunda, inte minst att man inte har en reseblogg att skriva. Jag vill tacka alla "följare" vi hade under denna resa. Varje dag var Arne och jag förväntansfulla över vilka kommentarer ni skulle komma

Avslutningssill i Tydinge
torsdag 30 juni 2016 - Perstorp, Skåne län, Sverige

Strax efter 20.00 drog vi igen dörren bakom oss i Perstorp, och vår 32 dagars långa resa genom 10 länder tillsammans var slut. Ute strilade regnet som så klädsamt hållit sig borta under större delen av resan. Drygt 12 timmar tidigare hade vi lämnat Dannevirke B&B och kört till färjan

På moln med ny dämpare ...
onsdag 29 juni 2016 - Owschlag, Schleswig-Holstein, Tyskland

Så är vi på banan igen efter två dagars internettystnad. Tyskland är faktiskt ett av de länder där man upplever problem med internetuppkopplingar! Nåväl, tisdagen pressade vi oss hårt på Tyska autobahn, 56 mil innan vi kom fram till Hans Palmbo i Wellerscheid, Much. En vacker plats NV

Tji i Poznan
måndag 27 juni 2016 - Berlin, Tyskland

Fantastiskt hojväder idag. 19-24 grader och vxl. molnighet. Totalt har vi kört nära 60 mil, varav hälften i Polen. Den Polska trafiken var som vanligt tät och hetsig, men man vänjer sig efter några dagar. Arne checkade in på ett riktigt "Kobasaställe" efter ett par timmar. En liten

Kojdag
söndag 26 juni 2016 - Elbląg, Ermland-Masuriens vojvodskap, Polen

Idag har vi "kojdag"! Vi bara vilar och latar oss. Efter sovmorgon till 0730 åt vi frukost. Arne bestämde sig för att fortsätta vilandet och jag åkte till en biltvätt och lät BMW bada. Måste ju rensa bort en del skit, så reparatörerna i Bilstein hittar felet!! Därefter lite handtvätt