Inlandsbanan 2015

tisdag 14 juli 2015 - lördag 18 juli 2015

En slags tågluff i miniformat. Inlandsbanan mellan Mora och Gällivare, plus en dagstur till Kiruna står på schemat.

Transportsträcka
lördag 18 juli 2015 - Örebro, Örebro län, Sverige

Fredag morgon och tidig avgång från Gällivare. Ingen idé att sitta ner i fem minuter för frukost så jag hade beställt frukostpåse istället och kunde ta med mig frukosten till tåget. En sista transfer med min chaufför och en sista titt på Markus Hellners nybyggda hus (som syntes på

Toppar och dalar
torsdag 16 juli 2015 - Gällivare, Norrbottens län, Sverige

Dag 3, enda dagen på den här resan när jag inte måste kliva upp tidigt för att hinna med ett tåg. Jag kunde ta en lugn frukost med finns utsikt över Gällivare/Malmberget från hotellet på Dundrets sluttning. Det var sedan två nyvunna vänner som återigen möttes på stationen i

Senast aktiv - från Ciudad Darío, Matagalpa, Nicaragua
Upp, upp, upp - norrut alltså
onsdag 15 juli 2015 - Gällivare, Norrbottens län, Sverige

Spåren(ar) Kunde inte låta bli att ordvitsa lite. Vid minst två tillfällen idag har vi haft renar på spåren. Dagen började i Östersund med medhavd frukost till tåget som idag med två vagnar/bussar lämnade Östersund C strax före kl 7. Slutsatser om Östersund: 1. Mer kuperat än

Senast aktiv - från Ciudad Darío, Matagalpa, Nicaragua
"Vi har inte AC på det här tåget, men däremot KD"
tisdag 14 juli 2015 - Östersund, Jämtlands län, Sverige

Idag har jag hunnit med tre tåg. Först från Gävle till Borlänge, sedan Borlänge till Mora. Väl i Mora hade jag ungefär 1,5 timme att fördriva innan själva Inlandsbanan skulle påbörjas. Lunch verkade lämpligt, och jag hinner ju se något. Lite osäker på riktningen för att få något