Nu drar vi västerut

torsdag 28 maj 2015 - tisdag 15 september 2015

Nu tar vi vår Altair och seglar västerut. Turen går via Danmark till Shetland. Här får vi vänner på besök som vi ska visa alla "våra" härliga ställen. Sedan börjar det stora äventyret med för oss okända platser som Färöarna och Yttre Hebriderna.

Nu korsar vi Nordsjön och seglar hem
måndag 14 september 2015 - Læsø, Region Nordjylland, Danmark

7/9 Härlig morgon med sol och fin vind NO 8-10. Startar med revad stor och genua. Det går så gott över Nordsjön. Slår ut revet och sätter focken också. Seglar i 8-9 knop i 36 timmar. Härligt. På Lille Fiskebank lägger sig vinden, så det blir motorgång. Njuter av den vackra morgonen och

Moray Firth
tisdag 1 september 2015 - Peterhead, Skottland, Storbritannien

1/9 Startar tidig morgon. Ut i Moray Firth. Strömmen tar tag i oss utanför marinans utfart. Hela utfarten är väldigt grund och strömmen kraftig. Har en bra segling utefter kusten. Passerar Findhorn, Lossiemouth, River Spey, Banff och Pennan. Spanar om vi kan se den berömda röda

Banavie - Inverness
fredag 28 augusti 2015 - Inverness, Skottland, Storbritannien

28/8 Ihärdigt regnande hela natten men morgonen bjuder på lite sol. Går i kanalen till Loch Lochy och in i Laggans vackra alle'. Träd, buskarna och rohdodendron sträcker sig ända ner i vattnet. Ut i Loch Oich till Fort Augustus. Nu är vi på toppen och börjar slussa ner. Radarbilden visar

In i Caledonia canal
måndag 24 augusti 2015 - Fort William, Skottland, Storbritannien

24/8 En solig morgon. Go segling hela vägen upp i Loch Linnhe, passerar ett smalt sund, Corry Narrows. Förbi Fort Williams in i Corpach. Vi var redo att lägga till vid pontonen då de viftar in oss i slussen. Jösses, vi är inte klara för detta, nu blir det rush på besättningen. Ut med

Jura - Port Appin
lördag 22 augusti 2015 - Port Ellen, Skottland, Storbritannien

22/8 Ny morgon med sol och lite kyligt. Seglar norrut, mellan Jura och Scarba går vi genom Corryvreckan. Vi har valt den andra timmen på högvattnet för att uppleva lite action. Pyttsan, här är som en ankdamm. 2 knop med oss och bara lite fnas i vattnet. Vidare upp i Sound of Ling som är