Harmony mot Luleå

måndag 9 juli 2012 - söndag 5 augusti 2012

Vi seglar hem vår nyinköpta segelbåt, en Monsun 31. Resan startar i Oxelösund och ny hemmahamn kommer att bli Luleå. Vi seglar inomskärs längs Svenska ostkusten. Besättningen består av: - Selma (Skeppshund) - Sofie - Robert

Storjungfrun
fredag 20 juli 2012 - Söderhamn Ö, Gävleborgs län, Sverige

[u]Fredag[/u] Distans: 30,2 M, Vind: Växlande 2-4 m/s, FÖG: 5,0 kn. Idag hade vi ingen brådska att stiga upp eftersom vi väntade på posten till fiskaren i Bönan. Vi ägnade morgonen åt dusch och tvätt. Robert gjorde ett försök att åtgärda vår läckande toalett genom att byta ut pumpen,

För motor till Huseliiharen
torsdag 19 juli 2012 - Gävle Ö, Gävleborgs län, Sverige

[u]Torsdag:[/u] Distans: 23,1 M, Vind: Växlande 2-5 m/s, FÖG: 5,3 kn. Vi vaknade upp i ett soligt och lugnt, allt för lugnt, Björnsund. Vår plan hade varit att segla idag men det skulle inte gå, vinden var för svag. Vi åt frukost och Robert diskade medan Sofie och Selma rodde in till den

Helvetesdagen 1
onsdag 18 juli 2012 -

[u]Onsdag:[/u] Distans: 32,3 M, Vind: NE 5-2 m/s, FÖG: 4,1 kn. Vi hade ställt väckarklockan för första gången sedan avfärden och vaknade kl 07:30. Solen strålade och det var mycket lugnt i hamnen. kl 10 var vi bland de första att lämna hamnen. Kurs sattes mot Bellonagrundet och Engelska

Öregrund
tisdag 17 juli 2012 - Östhammar Ö, Uppsala län, Sverige

[u]Måndag:[/u] Distans: 0 M, Vind Växlande, FÖG: 0 kn. Efter en veckas segling tog vi en välbehövlig vilodag i Grisslehamn till skeppshundens stora lycka. Robert och Selma kunde inte sova lika länge som Sofie ville så det blev uppstigning vanlig tid i alla fall. Efter frukost och övriga

Väddö Kanal
söndag 15 juli 2012 - Grisslehamn, Stockholms län, Sverige

[u]Söndag:[/u] Distans: 24,9 M, Vind: NE 5 m/s, FÖG: 5,1 kn. Strax efter avfärd från Lidön började regnet som sedan skulle följa oss resten av dagen. På grund av regnet blev sikten dålig. Vinden var svag och vi beslöt att gå för motor upp mot Väddö kanal. Vi var dock inte ensamma, vi