Det stora sommaräventyret 2012 a.k.a. Hurtigrutten och Nordkalotten med omnejd

tisdag 3 juli 2012 - söndag 22 juli 2012

På upptäcktsfärd längs norska kusten och i svenska norra norrland. Gävle (tåg) Örebro (bil) Oslo (tåg) Bergen (båt) Hurtigrutten (båt) Kirkenes (flyg) Tromsö (buss) Narvik (tåg) Luleå (bil) Råneå... och sedan får vi se... Gävle

Film säger mer än bild
onsdag 25 juli 2012 - Gävle, Gävleborgs län, Sverige

Jag har fotograferat massor under min resa, men vissa saker är svårfångade och gör sig mycket bättre på film. Då det inte är möjligt att lägga upp filmer på resdagboken, så jag har fått lägga upp mina alster på Youtube istället. För den intresserade: Storforsen:

Home, sweet home – Dags att summera
söndag 22 juli 2012 - Gävle, Gävleborgs län, Sverige

Äntligen hemma! Jag har egentligen inte längtat hem, inte så mycket iaf. Jag har sett fram emot att kunna packa upp resväskan för sista gången, och att inte byta kudde varje natt. Såklart längtar jag efter att sova ordentligt, men vad finns det egentligen för garanti att jag gör det

Från Hälsingegård till Långvindloft
lördag 21 juli 2012 - Hudiksvall Ö, Gävleborgs län, Sverige

Åhhh, en niotimmarsnatt. Vaknade kvart över nio imorse. Tyst och mörkt. Obekanta omgivningar, men bekanta och välkända personer. I Hassela har jag varit på en riktig Hälsingegård. Väldigt fint och lugnt. Det känns att jag är på väg hem, när lugnet prioriteras framför upplevelserna,

På resa genom fäderneslandet
fredag 20 juli 2012 - Nordanstig NV, Gävleborgs län, Sverige

I slutet av gårdagen passerade jag i utkanten av Robertsfors, orten där min farfar växte upp. Jag kan fortfarande inte säga att jag varit där, men ser fram emot att en dag komma tillbaka. Ungefär i jämnhöjd med Sörmjöletrakten, men fem mil (fågelvägen) inåt landet, ligger Önskasjön

For my fellow Hurtigruten travellers onboard M/S Richard With, July 9th-15th 2012
torsdag 19 juli 2012 - Luleå N, Norrbottens län, Sverige

During my journey from Kirkenes back to Tromsö, and then onwards to Luleå, I had plenty of time to think. In the end, there is mainly one thing that I really need to do. I need to dedicate one of my journal entries especially for my new friends. When I got onboard M/S Richard With in Bergen, I