Västra Afrika

onsdag 4 januari 2012 - lördag 11 februari 2012

Tillslut släppte spärren... Har funderat på att åka till Afrika i många år nu men aldrig riktigt kommit till skott men nu äntligen är jag på väg. Det kommer bli en för min del annourlunda resa, dels för att jag som sagt inte varit i afrika innan, samt att jag denna gången åker organiserat, dvs jag kommer åka själv dit men ansluter en bussresa som kommer ta mej från Kamerun via Nigeria, Benin och Togo för att avsluta i Ghana. Vill ni läsa mer detaljer om resan och se reserutten gå in på www.intrepidtravel.com och ange Africa, Cameroon och Western Beaches & Jungles (westbound) i fälten för trip search.

Ghana then gone
fredag 10 februari 2012 - Accra, Större Accra, Ghana

Korsade gränsen till Ghana och åkte till Akosombo för de två sista nätterna i tält, kändes lite konstigt att helt plötsligt hade en månad bara försvunnit så fort. Middag och en rejäl yrsel på kvällen, dagen efter ett studiebesök på ett stort dammkraftverk i närheten,

Togo to Ghana
fredag 3 februari 2012 - Agbodrafo, Plateaux Region, Togo

Var är gränsen? Det är inte var dag man passerar en gränsövergång och har svårt att hitta till nästa men ingemanslandet mellan Benin och Togo var rätt stort så vi fick stanna och fråga en gång extra för säkerhets skull... Campade på stranden i Agbodrafo och tog en pirog (kanot

Best of Benin
tisdag 31 januari 2012 - Cotonou, Littoral Department, Benin

Efter att ha masat oss över gränsen till Benin, vilket tog sin lilla tid, på en sträcka av ca 15 km på den Nigerianska sidan passerade vi 28! vägkontroller varav sex stycken låg så tätt att bussen knappt fick plats mellan avspärrningarna... Vi stannade i Abomey och campade som brukligt

Snabb uppdatering
lördag 28 januari 2012 - Benin

Tjenare alla, vill bara meddela att jag nu är i Benin efter att ha lämnat Nigeria bakom mej för ett par dagar sedan, vi kommer fortsätta vidare till Togo om ca 3 dagar. Allt flyter på som det ska, uppdaterar mer när jag väl hittar ett ställe med bättre uppkoppling. Ha de bäst

Nigeria expressen
torsdag 19 januari 2012 - Abeokuta, Ogun, Nigeria

Vi lyckades ta oss över gränsen utan större problem, det tog bara 2 timmar mot ca 5 timmar senast dom korsade gränsen där:) Väl i Nigeria åkte vi till Afi mountain, ett drillapor-reservat där dom försöker skydda och bygga upp nya familjer och sedemera placera ut grupper igen eftersom