Waves in Marocko

lördag 2 april 2011 - söndag 10 april 2011

Jag och tre andra killar varav tre av oss kitesurfar skall ner till Essaouira i Marocko för att kitesurfa i förhoppningsvis riktigt fina vågor på 2-3m. Vi flyger ner till Marrakech där vi hyr två bilar och kör sedan ca:2tim ner till Essaouira. Essaouira är en stad vid atlantkusten i Marocko, mitt emellan Safi och Agadir. Arkeologiska utgrävningar har visat att Essaouira var befolkat redan på förhistorisk tid. På 1600-talet var Essaouira ett tillhåll för pirater. Folkmängden uppgick till 69 493 invånare 2004. Staden hette före 1958 Mogador.

Hemresedag med pitstop i Marrakech
lördag 9 april 2011 - Essaouira, Marrakech-Tensift-Al Haouz, Marocko

Dom andra killarna sov som Törnrosa när jag vaknade en timme senare än vi bestämt gå upp, men det gjorde inte så mycket. Vi åt lite fulle o drog iväg mot Marrakech. Väl där på flygplatsen parkerade vi bilarna på betalparkering nära ingången för att lämna bilarna med allt bagage

Vågsurf i Essaouira

Började med att packa ihop kite utrustningen och sedan gå och äta fulle/lunch. Vi orkade inte ta ut bilarna från parkeringen (vilket alltid var meckigt för att det var överfullt med bilar) så vi tog en taxi till beachen där kitecenterna låg. Det var en del som var ute o körde fast det

Vågsurfing i Taghazout
torsdag 7 april 2011 - Taghazout, Souss-Massa-Draâ, Marocko

Gick upp tidigt och körde med en bil utan utrustning (ingen vind) ner till Taghazout som tog ca:2tim. Där mötte vi upp med en svensk tjej som heter Angie som var där för att vågsurfa. Hon visade runt oss, sedan åt vi lunch och hyrde vågbrädor. Vi körde först till ett surfspot som heter

Diabat

Idag åkte vi strax söder om Essaouira till en by som heter Diabat och vidare ner offroad till vi kom fram till stranden. Där nere var helt ok vågor, men lite för lite vind. Vi körde ett tag o fotograferade o filmade lite. Sedan drog Haris vidare downwind till Essaouira bay och jag och Anders

Slappedag

Vaknade sent efter gårnattens fest o var ganska seg. Ingen vind så Anders o Haris drog till beachen o hyrde surfbräda medans jag o Kjellan gick runt o kollade o hittade en mysig restaurang på en terrass där vi blev sittande några timmar. Vi träffade en beduinkille som kör ut med folk till