Australien runt

tisdag 5 oktober 2010 - lördag 1 januari 2011

För 1 1/2 år sen hälsade vi på Stina i Sydney, och stannade då 3 veckor i Australien. Vi hann inte med riktigt allt... Så den här gången ska vi göra det lite ordentligare.

Blenheim, Kaikoura
torsdag 30 december 2010 - Christchurch, Canterbury, Nya Zeeland

Avfärden från Wellington började inte bra. Vi hade parkerat bilen i ett parkeringshus mitt emot hotellet, och fått ett plastkort av hotellet för in- och utfart. När vi skulle åka ut, för att åka till färjan, vägrade automaten att acceptera kortet och bommen förblev nere. Receptioninsten

Christchurch, resan avbryts
torsdag 30 december 2010 - Christchurch, Canterbury, Nya Zeeland

Första kvällen i Christchurch orienterade vi oss lite i omgivningarna till motellet. I början av september hade det varit en rejäl jordbävning, och på annandag jul ett ordentligt efterskalv. Här och där såg man nedrasade skorstenar eller en skadad fasad, men vi kunde inte avgöra om det

Wellington
lördag 25 december 2010 - Wellington, Kiriwhakapapa, Nya Zeeland

Vi skulle tillbringa julafton och juldagen i Wellington, och förstod snabbt att i stort sett allt skulle vara stängt på juldagen. Alltså gällde det att hinna med så mycket som möjligt direkt, utom museet Te Papa som faktiskt skulle vara öppet. Vi bokade in oss på en rundtursbuss, och

Gisborne, Napier
onsdag 22 december 2010 - Napier, Hawke's Bay, Nya Zeeland

Från Rotorua åkte vi kustvägen runt East Cape, via Te Araroa, ner till Gisborne. Bitvis riktiga serpentinvägar, nästan som i Alperna fast mycket grönare. Rätt fin utsikt fast den hade varit bättre om inte molnen hängt tunga över bergen. Regnandet under de föregående dagarna gjorde att

Rotorua
söndag 19 december 2010 - Rotorua, Bay of Plenty, Nya Zeeland

Motellrummet kändes verkligen lyxigt, eget spa som hörde till rummet. Fast det verkar vara standard på motellen här, alla annonserar om det. Tack vare de varma källorna är väl uppvärmningen i princip gratis. Otroligt mycket motell här, Rotorua är uppenbart den största turistmagneten på