Australien 2010

söndag 3 januari 2010 - onsdag 31 mars 2010

Vi startar i Melbourne, där vi hyr en lägenhet i tio dagar i St Kilda, Sedan tar vi oss med husbil till slutstationen i Brisbane. Det blir en ännu oplanerad odyssé genom Victoria, New South Wales och Queeensland.

Kors och tvärs genom Queensland
fredag 19 mars 2010 - Rainbow Beach, Queensland, Australien

Det har gått en månad sedan förra resebrevet. Då hade vi kommit ner till kusten från Outback och låg i Yeppoon utanför Rockhampton. I små etapper fortsatte vi sedan norrut med Cairns som eventuellt mål. Vi kom så långt som till Cape Hillsborough strax norr om Mackay. Där stannade vi ett

Ett överflöd av vatten
fredag 19 februari 2010 - Yeppoon, Queensland, Australien

Det är kvart över nio på kvällen och mörkt sedan länge. Stormbyarna skakar vårt hem och ibland smattrar regnet mot taket. Ljudet från vågorna som bryts mot stranden nedanför har svårt att nå fram genom vindbruset. Det är glest mellan tält och husvagnar på campingen, men från grannen

La Traviata
måndag 15 februari 2010 - Emerald, Queensland, Australien

Efter en tid i inlandet var det skönt att slänga sig i böljan i Batemans Bay. Visserligen brukar vi nyttja de fina poolerna som normalt finns på varje camping, men det är ändå inte detsamma som att simma fritt i havet. Australiens östkust är som ett långt pärlband av badorter. Vi valde

Ned Kelly och Montesquieu
lördag 13 februari 2010 - Byron Bay, New South Wales, Australien

Ned Kelly upptäckte jag av ren slump. Han fanns i en second-hand-bok som jag köpte på Chapel Street i Melbourne. Robert Drewe förvandlar i "Our Sunshine" myt och fakta kring Ned Kelly till spännande skönlitteratur. Vi tränger in under skalet på både pojken och rånmördaren Ned Kelly, han

Hav och fjäll
måndag 25 januari 2010 - Wilsons Promontory, Victoria, Australien

Ortsnamn har mycket att berätta. Två namn kan ange var vi varit de sista dagarna, Lakes Entrance och Mount Beauty. Några mil öster om Wilsons Promontory börjar Ninety Mile Beach, återigen ett namn som berättar vad det handlar om. Det är en lång sanddyn med havsstrand på utsidan och