Karlsborg

Fredag 23 till söndag 25 november
söndag 25 november 2018 - Karlsborg, Västra Götalands län, Sverige

B: Sista dagen på vår 50 dagar långa resa. Vi stuvar om i våra väskor och hoppas att ingen väska är för tung. Jag går ner till kvartersbutiken och beställer vår Western Omelette och två kaffe. Känns lyxigt att få så god, nylagad mat. Eric hämtar upp frukosten och vi njuter och

Segling över Vättern!
torsdag 3 augusti 2017 - Karlsborg, Västra Götalands län, Sverige

Igår tog vi oss till Motala. Vi hade en vacker färd dit från Berg. Få slussar men ganska många broar som ska öppnas. Det är fantastiskt att glida fram mitt i den svenska naturen och landsbygden. Får, hästar och kor betar efter kanalens sidor och det är så otroligt frodigt och grönt.

Sista stoppet - här kommer topplistan
onsdag 2 augusti 2017 - Karlsborg, Västra Götalands län, Sverige

Vi bockade av Hjo och vi bockade av Karlsborg där vi är nu. Snart är vi hemma och därför är det dags för en summering. Vi tänker på alla er som också planerar en resa i Bagarns fotspår och därför får ni här vår topp 10-lista:Doppet i Kräftsjön (klassisk mark).Fish and chips i

Hemma igen
tisdag 1 september 2015 - Karlsborg, Västra Götalands län, Sverige

Hej alla som följt vår resa! I lördags, den 29 augusti knöt vi fast Kvast-Hilda på den plats hon lämnade den 13 maj. Cirkeln runt Norden var sluten och vi tacksamma och mycket nöjda! De 109 dagar som resan varat har krävt koncentration och tagit all vår energi. Upplevelserna är många och

Kvast-Hilda i Vita Havet
Julstämning på Bahamas
måndag 24 december 2012 - Karlsborg, Västra Götalands län, Sverige

Nu är vi hemma igen och ni slipper snart våra berättelser. Snart sa jag, för vi har de sista dagarna att skriva om och dessutom ska vi ladda upp lite bilder. Idag får ni bara en julhälsning och en bild från Freeport, Bahamas. För att riktigt återanpassa oss till Sverige har vi utfört

Eric Lund
sm0jsm i USA/Karibien 2012
I Arns fotspår......
onsdag 10 oktober 2012 - Karlsborg, Västra Götalands län, Sverige

Vill börja med att tala om att på vårt hotell (Best Western Jula) i Skara finns en konstutställning med tavlor av Anders Zorn, Carl Larsson och Bruno Liljefors. Den passade vi givetvis på att se i går efter middagen..... Tisdag morgon.....vi tittar ut genom hotellfönstret och riktigt ser

Vid hemmabryggan
onsdag 8 augusti 2012 - Karlsborg, Västra Götalands län, Sverige

Hej alla som följt vår resa! Nu ligger Kvast-Hilda vid bryggan i Karlsborg, lite ärrad och sliten men förhållandevis fräsch. Vi förtöjde i söndags, den 5 augusti, vid halvfyratiden. Besättningen har påbörjat anpassningen till ett liv i land, vilket känns ovant men härligt. Det

Kvast-Hilda i Medelhavet
Thailand, Bang Saphan
fredag 17 februari 2012 - Karlsborg, Västra Götalands län, Sverige

Godmorgon :) Är nu i Bang Saphan, har varit här i två natter och idag bar det vidare mot Koh Tao. Bang Saphan är jätte fint... Men oj så lugnt! Här är det orörda Thailand kvar.. Dock lite lugnt for oss, är ju ett projekt att ens kopa lite chips :0 Vi har inte varit särskilt duktiga pa

Packningsfeber
fredag 13 januari 2012 - Karlsborg, Västra Götalands län, Sverige

2 dagar kvar.. Sen bär det iväg! :-) 2 vuxna, 2 barn och 2 stora ryggsäckar lämnar Karlsborg och åker mot varmare breddgrader. Känns ganska overkligt än så länge. Allt är i varje fall tvättat nu men långt ifrån packat. Men vad behöver man ha med sig? Pass, resedokument, adresser till

Snart start
torsdag 5 januari 2012 - Karlsborg, Västra Götalands län, Sverige

Om cirka en timme börjar färden till Göteborg för att ta flyget med Sussi Pe till Phuket i Thailand. Far är återigen snäll och kör mig till flygplatsen :)

Johan Pettersson Strömer
JohanPS i From "Thaisummer" to Sibiria
Senast aktiv - från Moskva, Ryssland
USA 2018 - avslutningen

23 november 2018 - 25 november 2018

De avslutande två dagarna på vår 50 dagar långa bilresa i 25 stater. Kunde inte lägga in denna text i resan USA 2018 så fick skapa en separat resa...

Kanalresa mot medelhavet

25 juli 2017 - 25 juli 2018

Resa med vår Motorseglare ner genom Europas kanaler

Roadtrip till Åshöjden

30 juli 2017 - 2 augusti 2017

Det hela började för ett år sedan kanske, när Kalle var hemma hos David och råkade få syn på ett dammigt exemplar av SVTs dramatisering av Åshöjdens bollklubb på DVD. - Haha, vad kul! Kan vi inte kolla? - Klart vi ska! Och tillsammans med Jorma, Edward, bagarn, hittejoel, de livsfarliga Ruben Svarte och Kniven Jönsson samt alla andra profiler i det lilla samhället från norra Skåne startade ett episkt äventyr. - Alltså man borde nästan läsa om böckerna för att jämföra. - Ja det borde man! Det ena ledde till det andra och nu är det alltså dags att göra en tur i författaren Max Lundgrens fotspår till Åshöjden (Åsljunga) för att med egna ögon se Blåbärskungens (Lingonkungen) hus, jogga ett varv runt Kräftsjön, känna på fotbollsplanernas gräs och njuta av den vad vi tror unika och vackra naturen. Vi packar med oss fotboll, tennisracket, portabel frisbeegolfkorg och frisbeesar och sätter av söderut. Äventyret kan börja.

Vita Havet

13 maj 2015 - 29 augusti 2015

Sankt Petersburg, floden Neva, sjön Ladoga, floden Svir, sjön Onega, Belomorsk-kanalen, Vita Havet Archangelsk, Barents Hav, Nordkap, Lofoten och sedan hela norska kusten hem till Vättern

USA/Karibien 2012

4 november 2012 - 23 december 2012

Brita och jag flyger från Arlanda till Miami via Heathrow 5/11. Bil genom Florida, Georgia (Savannah), Alabama, Mississippi, Arkansas, Texas, Oklahoma, New Mexico, till min dotter i Glendale, Arizona. Därefter en 12-dagars "utflykt" till Nevada, Oregon och California. Några dagar till hos Jenny utanför Phoenix och sedan återresa på andra vägar genom New Mexico, Texas, Louisiana, Mississippi, Alabama till Port Everglades för kryssning i Karibien 11-21 december (Puerto Rico, Antigua, Martinique, Dominica, Sint Maarten och Bahamas)med min son Joakim och hans glada familj. Hoppas ni vill följa med på resan!

Västergötland - I Arns fotspår

9 oktober 2012 - 11 oktober 2012

Under höstterminen 2012 har vi för första gången en resekurs där vi håller oss inom rikets gränser. Vi har delat in terminen i två områden; 1) Västergötland - I Arns fotspår - då vi läser om medeltiden, Västergötland och bekantar oss med Jan Guillous korsriddrae Arn Magnusson och hans äventyr. Vi kommer under 3 dagar resa runt i Arns fotspår i Västergötland. 2) Skånes slott och herresäten - Här läser vi om Skånes historia, om de många slotten som finns i landskapet och om olika släkter som ägt olika slott. Vi kommer under 2 dagar resa runt och besöka några av de slott vi studerat.

From "Thaisummer" to Sibiria

6 januari 2012 - 27 mars 2012

Sol, bad,ö-luff och kultur i Thailand, Kambodja och Vietnam. Surfläger på Bali. Storstäder, kultur och landsbygd i Hongkong och Kina. Transmongliksa järnvägen från Beijing (Peking) till Moskva med stopp i Ulanbator, Mongoliet, och Irkutsk, Bajkalsjön.

Nya Zeeland och Thailand

15 januari 2012 - 30 mars 2012

Snart bär det iväg på vår långresa :-) Vår familj ska fly den svenska vintern i 10 veckor. Först 4 veckor husbilssemester i Nya Zeeland och sen 6 veckors backpacking med sol å bad i Thailand.

Höstresa

2 september 2011 - 11 september 2011

Vår resa skall gå till Västra Götaland.