Österåker Ö

Down Under blev Up Above
torsdag 8 mars 2012 - Österåker Ö, Stockholms län, Sverige

För 6 månader sedan var jag mycket förväntansfull och sugen på att resa i Australien. Jag tänkte stanna där tills det blir dags att tänka på framtiden, att banka in nya lärdomar i hjärnan, men lärdomarna hann i kapp under tiden ochändrade mina planer. Så varför nu inte upptäcka den

Anja Vannisse
smallinbigworld i Down Under 3
Senast aktiv - från Pak Nam, Krabi, Thailand
Hängmörad amerikansk entrecote
torsdag 21 juli 2011 - Österåker Ö, Stockholms län, Sverige

Första intrycken av Finnhamn är mycket positiva. Fina vikar och klippor och det finns det mesta förutom duschar, men det ska visst gå att utnyttja vandrarhemmet. Annars gäller det nu att bada! Vad gäller mat så kommer det bli svårt att toppa gårdagen då vi grillade hängmörad amerikansk

Excursion to the fortress at Siarö
fredag 6 augusti 2010 - Österåker Ö, Stockholms län, Sverige

Today Dad and I took the boat to the fortress on Siarö - actually in fact Siarö is the next island but as the real name of the place is Cemetery Island - the military didn't think it was a good idea morale wise to send soldiers out to man a fort on an island with that sort of a name - so the fort

Paradiset/ Kultebo
torsdag 22 juli 2010 - Österåker Ö, Stockholms län, Sverige

Hej alla.Nu har vi kommit hem till vårat Paradis,det började regna när vi kom,men bara en kort stund sedan blev det sol o varmt igen som vi är vana att ha.Packat ur våra saker ur båten men Kent o Gun ska vara kvar här över helgen.Ingrid mönstrar av hon med å stannar här ett tag.Det har

Slutspurten inledd
lördag 17 juli 2010 - Österåker Ö, Stockholms län, Sverige

Det blev en mycket lugn segling söderut från Kapellskär under torsdagen. Vi passerade Rödlöga, Stora Nassa, Lilla Nassa och Sprick opp på vägen till Björkskär. Vackert! Det tråkiga med den här tiden på året är mängden båtar som är ute. Tyvärr dödar det bort lite av njutningen

Stökig start
söndag 20 juni 2010 - Österåker Ö, Stockholms län, Sverige

Lördag morgon, kraftfull bunkring på ICA, Arninge. Bra stuvning i båten, trodde aldrig vi skulle få in allt. Till slut, efter flera timmars fix lämnade vi hemmahamnen för 5 veckors segling och avkoppling, men........... Redan på väg ut ifrån hemmahamnen började motorn tycka att han var

Hetta i Stockholmsskärgård
lördag 26 juli 2008 - Österåker Ö, Stockholms län, Sverige

Hej på er! Nu var det ett tag sedan dagboken uppdaterades men vi har varit 1 vecka och seglat i Stockholmsskärgård i rekord värme. Måndagen den 21 gav vi oss iväg mot Norrskogsön för en första övernattning. Det var oroväckande mörka moln som låg strax norr om vår rutt men vi höll

Tobias Edbom
bezzo i Sommarsemeter 2008
Dagen innan
söndag 15 juni 2008 - Österåker Ö, Stockholms län, Sverige

Destinationen för den resa jag skall företa heter Enkokidongoi. Här kommer jag att spendera de kommande 7 månaderna. Mer eller mindre. Det är en liten by som är belägen i sydvästra Kenya mellan Amboseli National Park och Maasai Mara, som är en naturlig fortsättning på Serengetis

Emilia Vesterberg
lemilia i Kenya, Enkokidongoi
Senast aktiv - från Arusha, Tanzania
Down Under 3

5 september 2011 - 28 februari 2012

Nu är det dags igen! Samma resmål, men den här gången stannar jag tills det blivit sommar igen här borta i kalla Norden. Hemresedatum är inte riktigt bestämt än men gissar att det blir Maj/Juni/Juli nån gång nästa sommar. Planen är väl att chilla så mycket som möjligt, träffa buntvis med folk, typ komma på en riktig plan och typ ta mig runt landet på nåt sätt. Ta dagen som den kommer och njuta av livet under tiden.

Näske - Göteborg med båt

15 juli 2011 - 14 augusti 2011

Vi ska inte jorden runt, men vi tänkte åka båt till Göteborg. Det blir säkert några naturhamnar, men vi trivs även bra när det är lite mer civiliserat med bra sanitets möjligheter samt någon restaurang, krog eller pub. Resan ner till Göteborg är planerad att göras i två etapper, Näske – Nyköping med större delen av resan i Stockholms skärgård och Nyköping – Göteborg via Göta och Trollhätte kanal.

Jungfruturen med Nord West 420  MY5

Jungfruturen med Nord West 420 MY5

23 juni 2010 - 29 juli 2010

Lena's Summer Trip to Sweden

13 juli 2010 - 25 augusti 2010

Fläskiga Helga on Tour 2010

18 juni 2010 - 25 juli 2010

Segling via Väddö kanal till Öregrund, Åland Kökar och ?

Sommarsemeter 2008

12 juli 2008 - 11 augusti 2008

Hej! Här kan ni följa vår sommar semester.

Kenya, Enkokidongoi

16 juni 2008 - 13 januari 2009

Jag reser till byn Enkokidongoi, Kenya, i egenskap av biolog och pga mitt stora intresse för djur, natur och kultur. Kort sagt hela ekologin med hela faderullan inräknat, från skalbaggar, tarantellor och spottkobror till människor, leoparder, elefanter och giraffer. Samspelet häremellan fungerar som bekant inte alltid så bra, för att uttrycka det milt. Rovdjur-tamboskapkonflikten ter sig som en lika ofrånkomlig ingrediens i massajernas tillvaro, som myggen i en norrbottnings för att inte nämna samernas ständiga dilemma: rovdjuren. Enda skillnaden är att detta är människor som utan sin skörd, vilken babianerna med nöje hjälper till att förtära, och sin boskap som leoparder och hyenor emellanåt kniper, inte har en inkomst eller mat för dagen. Med andra ord; lever man på mindre än en dollar om dagen och det står mellan antingen att en leopard eller en hyena får sig ett mål mat för dagen eller att du själv överlever, vad skulle du välja? Så, vad massajerna uttryckligen vill ha hjälp med från oss är att organisera ett rapporteringssystem som går ut på att de som drabbas av attacker på sin boskap skall kunna få ersättning från staten. För detta krävs en fullgod rapport inom 24 timmar. Dessa människor bor på savannen i semiöken så detta är inte gjort i en handvändning. Min förhoppning är att vi kan bistå dem på bästa sätt och utifrån vad dem själva önskar och undvika en entré som kolonial eftersläntrare. Synen på djur är ju inte den bästa, vilket jag delvis kan förstå, men många konflikter grundar sig på okunskap och jag tror att det finns mycket som kan förbättras om ljus kastas över problemens och lösningens kärna. Förutom detta kommer jag att ägna mycket tid till att äta matbanan och dricka illsött te som de gillar. Jag tror att detta kommer bli ett äventyr!