Galicien

Dag 30
måndag 16 september 2019 - Fisterra, Galicien, Spanien

Vilken härlig dag idag. Vi tog sovmorgon. Hade sedan frukostbuffé på hotellet intill vår lägenhet. Efter en lång frukost började vi vandringen mot fyren. Vid affären träffade vi killen från Schweiz som vi åt middag tillsammans med för ett antal dagar sedan. Vandringen upp till fyren

Senast aktiv - från Lissabon, Sintra, Portugal
Dag 29
söndag 15 september 2019 - Fisterra, Galicien, Spanien

Idag har vi förflyttat oss ca 9 mil, men med buss. Någon gång vill jag gå hit men då passa in det med en kortare vandring innan (kanske Camino Ingles). Jag har inte haft ont i benen under de dagar vi vandrat men idag på bussen var det som myror i vaderna. Benen ville gå, inte åka buss. Vi

Senast aktiv - från Lissabon, Sintra, Portugal
Dag 28
lördag 14 september 2019 - Santiago de Compostela, Galicien, Spanien

Sista natten på härbärge var skaplig. Man har vant sig så vid alla ljud så man bryr sig inte längre. Det kommer kanske att bli för tyst i fortsättningen. Vi startade strax efter sju och stannade för frukost som vanligt efter ca en timme. Vi har vant oss vid den spanska frukosten så idag

Senast aktiv - från Lissabon, Sintra, Portugal
Dag 27
fredag 13 september 2019 - O Pedrouzo, Galicien, Spanien

Dagen startade inte riktigt som vi tänkt oss. Igår då Bengt tog ut pengar i en bankomat fick han inte tillbaka kortet. Allt var rätt gjort och han fick kvitto på uttaget men inget kort. Banken hade stängt, det satt en kvinna kvar där men hon kunde inget göra utan sa att vi skulle komma

Senast aktiv - från Lissabon, Sintra, Portugal
Dag 26
torsdag 12 september 2019 - Arzúa, Galicien, Spanien

Dagen har gått genom skogar (eukalyptusträd) och över flera floder, där vi gått på gamla broar. Frukosten åt vi på en liten bar tillsammans med några av dem vi träffade i förrgår. Jack, från Australien, hittade ett piano och underhöll oss med musik och sång. Vi kom till staden Melide

Senast aktiv - från Lissabon, Sintra, Portugal
Dag 25
onsdag 11 september 2019 - Palas de Rei, Galicien, Spanien

Vi hade en trevlig kväll igår. Först träffade vi fransmannen, som vi åt middag med strax före Leon, och drack ett glas vin med honom. Vi träffade också två franska damer som var 74 år och börjat sin Camino för fem år sedan, de hoppades komma till Santiago denna gång. När vi skulle

Senast aktiv - från Lissabon, Sintra, Portugal
Dag 24
tisdag 10 september 2019 - Portomarín, Galicien, Spanien

Idag har vi gått en kort sträcka, endast 23 km. Men vi kom ihåg den mysiga staden Portomarin, där vi åt frukost för tre år sedan, och ville gärna stanna här. Vägen hit var igen mycket vacker, genom ek- och kastanjeskogar och små byar. Det hade regnat under natten så marken var blöt och

Senast aktiv - från Lissabon, Sintra, Portugal
Dag 23
måndag 9 september 2019 - Sarria, Galicien, Spanien

Idag har det varit en fin vandringsled. Första mulna dagen så det har inte varit för varmt. Otroligt häftigt i morse då molnen var under oss och bergstopparna stack upp. Eller som spanjoren, vi gick med en stund, sa "ser ut som havet och en ö". Vi har gått på vackra skogsvägar, sett

Senast aktiv - från Lissabon, Sintra, Portugal
Dag 22
söndag 8 september 2019 - Fonfría, Galicien, Spanien

Hade åter en mycket trevlig middag igår. Vi var på ett privat härbärge men han som var volontär där fixade trerätters samt frukost till alla för donativo -pris. Vi var ca 15 som åt, personer från Italien, Polen, Lettland, Frankrike, Slovenien, Schweiz. Han hade som varmrätt det gjort en

Senast aktiv - från Lissabon, Sintra, Portugal
Dag 10
fredag 24 augusti 2018 - Santiago de Compostela, Galicien, Spanien

Trots att vi bodde på ett litet härbärge var det fullt ös. Då vi kom från middagen vid niotiden satt de flesta andra ute och drack öl. Vi blev inbjudna men tackade nej. Det var bara vi och en tjej från Tyskland som vaknade tidigt. Vi vandrade iväg i mörkret vid sex. Gick genom små byar

Guntan i Camino Portugues
El Camino de Santiago

18 augusti 2019 - 19 september 2019

Vandra Camino Frances med Bengt Lövström. Start i Frankrike, St Jean Pied de Port, målgång i Spanien, Santiago de Compostella. Sträcka ca 800 km.

Camino Portugues

15 augusti 2018 - 26 augusti 2018

Pilgrimsvandring från Porto i Portugal till Santiago de Compostella i Spanien. Med Bengt Lövström

El Caminon del 2

27 juni 2018 - 16 juli 2018

Ja, då har jag börjat min etapp två på Caminon. Resan ner gick bra, tills jag kom till Madrids flygplats. Där skulle hotellbussen komma och hämta mig. Vilket kaos. Det finns många hotell i Madrid! Efter en timme gav jag upp och gick mot taxibilarna istället. Där var det en kö på 150 meter! Avståndet stod på pelare var 50 m . Den kön var emellertid organiserad så efter ca 15 min satt jag i taxin. Jag rekommenderar inte Plaza Crown hotell Först STRUL med bussen Sedan i morse blev jag visade till fel terminalbuss och till slut krävde de betalt för min frukost( som jag tidigare betalt) Nåväl på Kastrup träffade jag tre tjejer som skulle gå Caminon de sista 10 milen. Det är sträckan för att få diplom. Jag har väl lite synpunkter men å andra sidan så är det ju upp till var och en. På bussen till Leon pratade jag med en tjej som kom från Italien. Förra sommaren träffade jag i början också en tjej från Italien. Det tog jag som ett gott tecken. Gick förbi ett skyltfönster och såg en fantastisk pilgrimsmussla på en skyltdocka. Jag fick inte köpa den, men damen och hennes son i affären ordnade så jag fick en adress, där jag kunde köpa en. Till slut hittade jag adressen. Hamnade på ett kontor 5 trappor upp! Två äldre herrar kom och mötte mig. ( Damen hade ringt dem) Jag fick välja en mussla och när jag skulle betala säger de Nej, inga pengar. Det är en gåva! Idag har jag kollat vägen ut ur Leon. Det skall bli skönt att komma ifrån storstäderna och få börja traska på landet.

Cykla – Pilgrimsleden från St Jean Pied de Port till Santiago de Compostela

27 maj 2018 - 9 juni 2018

Mitt eget äventyr, på egen hand genom Spanien utefter den gamla välkända Pilgrimsleden på cykel 80 mil.

Spanien med Camino

4 april 2018 - 31 maj 2018

Vi återvänder till Spanien med målet att gå de 80 milen från Saint Jean Pied de Port till Santiago eller Finisterre. Om det blir så återstår att se, det finns andra saker att göra i regionen om vi kommer på andra tankar.

Porto, Camino Portuguese & Lissabon

30 augusti 2017 - 19 september 2017

För åtta år sen vandrade jag 80 mil till Santiago de Compostela. Från Porto är det bara 24...;)

Camino De Santiago 2017

28 augusti 2015 - 6 september 2015

Gibraltar 2015

26 juni 2015 - 26 juli 2015

Årets resa med husbilen går till Gibraltar och vi skall vara ute i fyra hela veckor. Länderna redovisas löpande.