Lublins vojvodskap

Pride-himmel över Brodnica
lördag 4 augusti 2018 - Bronice, Lublins vojvodskap, Polen

(Inge)Lördag 2018-08-04 , Warzsawa - Brodnica , 230 km .En spännande natt på vårt boende i Warszawa. För det första var det en väldigt smal 'dubbelsäng' som erbjöds, och vi planerade att bädda också på golvet. Men fram på kvällskvisten konstaterade Hans-Örjan att ett av rummen stod

mc2017 i Baltic Race 2018
Flickorna på vedbacken
söndag 29 juli 2018 - Lublin, Lublins vojvodskap, Polen

(Inge)Söndag 2018-07-29, Bialystok - Lublin, 300 kmVi vaknade utvilade i vårt fashionabla boende och började genast på med en riktig frukost. Juice, kokt ägg, yoghurt, kaffe och smörgås. Sen satte vi oss ute och åt. Wladek kom klivande efter en stund och pratade på som vanligt. Och som

mc2017 i Baltic Race 2018
"Hemma" i Polen igen ...
lördag 30 juni 2018 - Biała Podlaska, Lublins vojvodskap, Polen

Efter 1½ timmes oändlig väntan vid Ukrainsk/Polska gränsen kändes det som att komma hem när vi körde in i Polen. Den här resan var Ukraina en besvikelse med sina nitiska poliser, dåliga vägar och som vi upplevde det en avvaktande inställning till oss som besökare. Det känns som om det

Potasvirja i Grekland 2018
"Bröllopssyndromet"
torsdag 23 juni 2016 - Lublin, Lublins vojvodskap, Polen

Idag har inget hänt. Vi har transporterat oss ca 30 mil norrut i Polen till Lublin på fina vägar. Vi har inte varit särskilt engagerade i det vi sett längs vägen, utan mest suttit tysta och kört framåt. Det som hållit humöret uppe hos oss har varit våra navigatorer som tävlat i att ge

Potasvirja i Poltava 2016
Golonka räddade dagen
torsdag 9 juni 2016 - Chełm, Lublins vojvodskap, Polen

Idag har vi smitit på små krokiga asfaltvägar vidare söderut längs gränsen mellan Belarus och Polen. På ett ställe klättrade vi upp i ett utkikstorn för att titta in i "det förlorade" landet, men vi blev inte mycket klokare. Inte ens våra skyddsänglar tycktes berörda av

Potasvirja i Poltava 2016
Polen
torsdag 3 oktober 2013 - Szczecyn, Lublins vojvodskap, Polen

Idag har vi gjort ett snabbt besök i Polen. Även om vi bara hunnit spendera en halv dag här så märker man snabbt vilken skillnad i mentalitet språkmässigt! De allra flesta kan lite Engelska-och Ännu viktigare-de ANSTRÄNGER sig UTAN SURA MINER för att kunna kommunicera. Något man inte

Polsk trafik= "War Game"!
lördag 18 maj 2013 - Janow Lubelski, Lublins vojvodskap, Polen

Först måste jag avrapportera gårdagens middag, men jag varnar känsliga läsare och publicerar därför inga bilder från festen! Till förrätt åt jag: Flaki, dvs en soppa gjord på komage. Komagen är strimlad och serveras i en stark buljong. En utsökt Polsk specialite´som för övrigt

Potasvirja i Resan till Etna 2013
Etapp 9: Włodawa-Zamość
tisdag 26 juni 2012 - Zamość, Lublins vojvodskap, Polen

Ungefär en mil in på resan cyklade vi in i byn Sobibor där ett av dödslägrena under andra världskriget låg. Dock låg lägret fem kilometer utanför vår rutt, och med tanke på hur lång den var och att det just då var ett iskallt kändes det inte riktigt aktuellt att göra en avstickare

Thomas Lirén
Mothas i Mordor är ute och cyklar
Senast aktiv - från Timișoara, Timiș, Rumänien
Etapp 8: Брэст-Włodawa
måndag 25 juni 2012 - Włodawa, Lublins vojvodskap, Polen

Eftersom vi hade en förhållandevis kort etapp framför oss hade vi inte jättebråttom iväg utan spenderade förmiddagen med att besöka fortet i брэст, mest känt för att ha stått emot den tyska invasionen under andra världskriget en hel månad, men även intressant för bensprattel,

Thomas Lirén
Mothas i Mordor är ute och cyklar
Senast aktiv - från Timișoara, Timiș, Rumänien
Svampplockande Polacker.
söndag 30 september 2007 - Lublin, Lublins vojvodskap, Polen

Polen har en vacker natur med mycket faergglada aakrar i alla dess faerger. Det ser naestan ut som ett lapptaecke. Vi har sovit totalt 45 naetter i skog och mark, det har inte varit saa svaart att goomma sig, dock faar man aldrig va ifred naagonstans haer. Ena stunden praassel i skogen andra

Baltic Race 2018

20 juli 2018 - 8 augusti 2018

I år kör vi vår egen variant på Baltic Race, eller snarare Baltic Tour - vi har ju ingen brådska. i Stockholm tar vi färjan till Tallinn, och kör sedan Estland > Lettland > Litauen > Polen, och från Gdansk tar vi färjan tillbaka till Nynäshamn.

Grekland 2018

19 juli 2018 - 19 juli 2018

En expedition genom Europas östligaste berg på grus och asfalt

Poltava 2016

30 maj 2016 - 2 juli 2016

Årets första mcresa går via Balicum,på mindre vägar längs Ryska gränsen, genom Polen och in i Ukraina, där vi bl.a. planerar att besöka Tjernobyl, Poltava och Odessa med sin berömda Potemkintrappa. Därefter upp i Transnistrien, Europas minst kända land, där vi besöker Tiraspol och Bender, innan vi stävar in i Moldaviens bergstrakter. Hemresan går via Wolfmountain i hörnet Slovakien, Ukraina och Polen. Kanske södra Europas "vildaste" naturreservat. I Polen skall vi dessutom åka kanalbåt på Elblaqkanalen, innan vi troligtvis tar färjan hem till Skåne. Min reskamrat är som förr Arne Svensson från Perstorp.

Tjeckien Polen & Tyskland hösten 13

27 september 2013 - 5 oktober 2013

Resan till Etna 2013

14 maj 2013 - 19 juni 2013

Detta är min fjärde långresa på Mc. Den första gick till Gibraltar (2010), den andra till Draculas berg i Rumänien (2011), den tredje till Ararat i Turkiet (2012).

Mordor är ute och cyklar

17 juni 2012 - 9 juli 2012

Mordor cyklar genom östra Polen och Vitryssland för att spela fotbollsturnering i Lviv och sen tillbaks igen.

Cykelresa Nordkapp - Öst Europa

Cykelsemester i östeuropa

Studieresa i Polen

4 maj 2000 - 8 maj 2000

Vi åkte med klassen till Polen i trean i gymnasiet (maj 2000) för att besöka koncentrationsläger och lära oss om andra världskriget. Det var en gripande resa med mycket känslor, men också väldigt intressant och viktigt. (De inlägg jag gjort här har jag skrivit av från min resedagbok som jag hade med mig på resan. Datumen stämmer men året var 2000 som inte gick att välja här.)