suduroy, klassresan, længst ner. jag bor på gula øn længst till høger

klassresan

söndag 7 maj 2006 Torshamn, Streymoy, Färöarna

ær lite stressad nu. Batterierna på den hær datorn jag hittade ær låga...

hm, jo men jag gick till hotel hafnia i tisdags, å hittade Malarn, som jag bor hos nu. Hon kænner alla ungefær. Så det var mycket hej hej på stan, sen tog vi båten øver till nolsoy. Jag gick upp på topparna på øn. Undrade hur många kilon vinden kan ta med sig... Kændes stundtals som jag kunde lægga mig och vila mot vinden.

sen så sa Malarn, som kænner alla ungefær, att nåra skulle åka gratis færja till suduroy (skit i stavningen nu jag ær ju somsagt stressad) . så jag och ett gæng sockerhøga mellanstadie tjejer och lærarinnan Fridbjørg åkete dit. Tjejerna skrek hela tiden. ofta køpte de chokland, glass och dricka som sig bør nær man ær på klassresa...

Frøkens man, som håller sina får kært, tog oss upp på højderna. Han stannar vid sina får på vægen upp och visslar lite. Alla får går nærmare, børjar bræka och vråla, jættelyckliga. De ser ut som ivriga tanter som bara måste få sæga en massa till honom.

Snirklig væg uppåt med bil. Mannen berættar om den nya asfaltsvægen. Men det ær førsent ændå, sægen han, de var så gamla som bodde hærborta. Vi åker førbi den by som døtt ut. husen ær mørka och tomma i den lilla dalen. Gardinerna sitter kvar.
Han visar oss var mænniskor kastade ner mat från en svart klippa till en som var smittad av digerdøden på 1400-talet. Sen kør vi fort fort uppåt i tæt dimma. Vi ser 15 meter framfør oss de vita strecken på vægen, væg gjord før ett fordon. Sex flickor sitter i baksætet, en halvt på væxellådan och halvt på mig. De i baksætet vrålar i svængarna. Så han kør lite fortare. De skrik-skrattar ænnu mer. Sen nåra minuter senare stænger någon av røkmaskinen och allt blir alldeles klart! På en klippkant 400 meter RAKT upp från havet stannar vi.

ok, vi får se var jag ær næsta gång jag skriver. Snebjørn, en av sønerna hær i huset, har hittat en lægenhet inne i Torshavn (som då ær the capital city!). Som han tænkte øverlåta till mig (de ær mycket vænliga hær i landet..). Vi får se, han vill ju sjælv flytta till stan. ok, den ær på min fixa lista. Fixa lægenhet. Och køpa nya skosnøren.