Påskteckningar pryder väggarna

Påskveckan

måndag 13 april 2020 Koh Lanta, Krabi, Thailand

Veckans Corona uppdatering

• Ett antal hotell och hostels har under veckan stängt ned och gästerna har flyttat till två av myndigheterna utsedda karantänhotell.
  • Bron till ön stängs: Enligt beslut av guvernören i Krabi stängs bron från fastlandet till Lanta från långfredag till den 30/4. Leverans av livsmedel, bränsle och andra varor, ambulanstransporter och andra medicinskt nödvändiga resor, myndigheter och de som ska flyga härifrån kan passera.
  • Utegångsförbud: 22.00-04.00
  • Stränderna hålls öppna.
  • Restauranger får fortsätta leverera mat och sälja take away.
  • Våra butiker får kortare öppettider: 05.00-12.00, från långfredagen.
  • Visa amnesti: Sent på tisdag kvällen skrev premiärministern under en visa-amnesti. Alla har uppehållstillstånd till 30/4.
  • Vi får inte samlas i större grupper än fem personer

Vår inledning på påskveckan
Med de begränsningar som råder så fokuserar vi på det fina i att vi fortfarande har stranden, värmen, maten och inte minst det ingen kan ta ifrån oss; att vi är tillsammans! Här ett försök att kort återge hur vi tillbringade vår påskvecka:

Måndag: Mys och bad i poolen på förmiddagen. Saga läste engelska i skolan. På kvällen träffade vi Mattias och Galina och deras tre barn på stranden, och badade tillsammans. Det blev pizza till middag och sedan Wallace & Gromit till kvällsfilm.

Tisdag: Engelska och svenska i skolan, sedan mys i poolen, dans vid TVn, mer skola, sedan korv och makaroner till lunch. Bad i havet och lite fotboll på stranden. Saga pratar med Bella på kvällen. Barnen äter pannkakor från Mr. Nui till kvällsmat och vi avslutar med att se klart Wallace & Gromit innan vi går och lägger oss.

Onsdag: Frukost följs av ett långt bad i poolen. På eftermiddagen skola där Saga jobbar med svenska, vi tittar mycket på hur man skriver en berättelse. På kvällen gick vi alla ned till stranden. Det blev en sen kväll med läsplattor inne på barnens rum, läggdags först efter efter 23.00. Jag somnade med barnen, gick upp, satt i soffan ett bra tag och fixade ekonomi etc. Sanna skrek sent på natten, vilket var signalen för att gå och lägga sig.

Det har varit mycket prat om olika tankar. Saga börjar bli större och det dyker upp mycket frågor om vad det är som händer i världen. Det känns bra att vi har mycket tid tillsammans.

Vi badade oss igenom skärtorsdagen, också..
Sigge hämtade mig halv-sju på morgonen, jag sov hos honom en stund, fixade sedan välling till Sanna som somnade om (Hanna hade redan fixat två flaskor till henne under natten). Därefter gick jag tillbaka till Sigge och somnade själv om igen. Klockan blev tio innan vi alla gick upp och det blev en sen frukost.

Medan Sigge och Saga tog lite tid med läsplattorna badade vi andra. Efter en stund anslöt Sigge och Saga till oss i poolen, det blev det en del tjafs, men vi blev ändå kvar länge i badet.

Vi hann inte mycket mer än 5 minuter skola innan Hanna ropade att lunchen var klar. Barnen fick lite tid med läsplattorna efter det, hemma är det ju faktiskt skollov. Vi gick ned till havet strax efter fyra där vi hängde till solnedgången. Vi badade, letade musslor, och badade lite mer.

Mr. Nui knackade på dörren med mat på kvällen. Vi somnade Sanna, och strax efter tio ringde vi Jocke och Anna. Det var kul att få prata lite med dem.

Pyssel på Långfredagen
Sanna vill upp vid nio tiden. Sigge går upp då också, Saga sover vidare en stund till. Det blir en lugn start på morgonen, sedan går Hanna till supermarket och därefter äter vi frukost. Barnen börjar barnen pyssla med vattenfärg efter frukost, medan vi andra hänger i poolen med Sanna.

Det flyttar in folk hela tiden. Nu tre backpackers från Argetina/Uruguay. För någon dag sedan kom två fransmän. Förra veckan en spansk tjej ... Penn borde inte ta in mer gäster nu när vi har flera fall av Corona på ön. Risken är att hon får stänga om hotellet blir för trångbott. Jack och Nattee slutar jobba för Penn, resten av personalen överger henne också.

Vid två-tiden spelar barnen fortfarande spel inne. Sanna har somnat, jag skriver lite dagbok. Sitter utanför Regina & Jakobs gamla rum.

Vi äter lunch, Sanna vaknar sedan strax före klockan tre. Barnen pratar sedan med farmor och farfar..sedan går vi ned till stranden, jag tränar lite, vi leker i vattnet, tar det lugnt. På kvällen äter barnen våffla med glass och vi tittar på Sune och har fredagsmys till midnatt. Jag skriver sedan till sent in på småtimmarna. De nya hyresgästerna för liv till sent in på natten från vardagsrummet..

Påskägg, Påsklunch, Påskafton
Vi vaknar inte förrän efter tio, hela familjen!

Det blir en lugn start på morgonen. Vi försöker sedan få barnen att hitta sina påskägg men de bryter ihop när de inte kan samsas över en karta. Vi bryter och fokuserar på frukost istället.

Efter frukost blir det bad för Sanna, Hanna och mig, men de stora barnen går slokörat in på sitt rum och spelar fia-med-knuff. De får inte använda läsplattor. De kommer ut efter en stund och vill göra nytt försök med påskäggen, det går bätttre.

Vid halv tre är det dags att hämta påsktallrik, Hanna går över gatan där leveransen sker. Tyvärr somnar inte Sanna så lugnet lägger sig inte över påsklunchen. Vi äter, sedan pratar barnen med mormor och morfar.

Jag går ned till stranden och tränar, och de övriga kommer ned strax efter. Vi träffar Mattias och Galina och badar tillsammans med dem. De åker hem på Påskdagen, så det är ett nytt avsked. Vi går hem, duschar och tar det lugnt en stund på rummet. Vi äter middag som vanligt på innegården, som de flesta andra dagar levererad av Mr Nui (Saga gillade inte hans pizza som hon provade idag).

Strax före tio på kvällen är det dags att somna Sanna. Vi går en promenad, sedan tittar vi på film. Denna kvällen blir det Valp Akademin, barnen somnar sent efter de vanliga toa-besöken och övriga försök att dra ut på en redan sen kväll.. Nattee har för övrigt sträckt upp de nyanlända, sagt till dem att de får hålla sig mest på sina rum och inte hänga i köket och tv-rummet sent in på natten..

Något är på gång
På söndagen börjar jag känna av två svullnader på baksida lår, vänster sida. I mitten ett litet bett, men en stor rund rodnad runt omkring. Vill inte ha något nytt skit nu..fingers crossed...