Pysselstuga: Plus plus

Svettkörtlar - bättre begagnade, till salu

måndag 20 april 2020 Koh Lanta, Krabi, Thailand

Annandag Påsk började med ett besök till kliniken

En annan titel på detta inlägg skulle kunna vara.."Fan vad kul det här blev då...."

Jag började i påskhelgen känna två svullnader på baksidan av vänster ben, den ena satt mitt på hamstring och den andra precis under skinkan. Ömheten tilltog under natten till påskafton.

Jag har nu blivit ganska bra på att känna när det inte är läge att vänta med att besöka doktorn. Sagt och gjort, efter frukost blev det en promenad rakt över gatan till kliniken .

Jag fick snabbt träffa doktorn och en dryg halvtimme senare stod jag på gatan igen med en påse gott och blandat innehållande en ny antibiotikakur, inflammationshämmande tabletter och diverse annat som salvor, sårtvätt och jod. Kul med en ny penicilinkur mindre än två veckor efter att den förra var avslutad! Diagnosen lyder "inflammerade svettkörtlar"...men konstigt med två samtidigt!?

Vi har fortfarande lock-down av affärer från 12.00 på dagen.

Dubbel dos. Jo, jag tackar jag..
Det kändes inget vidare med mina knölar när det på onsdagen, efter två dagar, var dags för ett återbesök på kliniken. Känslan var rätt, och doktorn valde att dubbla dosen antibiotika. 500 mg fyra gånger om dagen. Kul! Släpade mig hem lite slokörat. Hannas pannkakslunch blev till en liten tröst...

Saga och Sigge hade pysselverkstad under onsdagskvällen. De skulle göra presenter till Penn som fyllde år idag. Saga gjorde en fin present av kartong, toarullar, målarfärg och papper. Hon lämnade över den på kvällen och Penn blev väldigt glad.

Vi hade tidigare på dagen även lämnat en mini-tårta från 7-Eleven till Penn. Sigge sparade sitt pyssel, en superfin fladdermus, till familjen. Den får hänga i taket på barnens rum och skydda dem mot eventuella faror. Men jösses vad enveten han var. Det tog säkert tre timmar att bli färdig och han ville inte ge sig varken för mat eller något annat.

En kort vecka i skolan
Det blev ju bara fyra dagar skola denna veckan, och sena kvällar varvat med en pappa som springer till kliniken hela tiden gör att vi får vara effektiva när vi jobbar.

Saga har fokuserat på att jobba med engelska, svenska och religion denna veckan. I religion har hon läst om "Fornnordisk religon" samt lärt sig mer om Samerna och deras tro. I engelskan gjorde hon ett imponerande arbete när hon på ett kreativt sätt formade sin inlämningsuppgift till en saga, trots att det bara skulle vara fyra separata och enkla meningar. Nästa vecka får det bli mycket matematik, då informationen vad som skulle göras kom först i slutet på veckan.

Sigge tycker mycket om att jobba på datorn med matte-uppgifter. Många av dem är utformade som spel vilket såklart passar honom. Han varvar mellan matte och svenska, speciellt jobbar han mycket med bokstäverna.

Denna vecka hade Saga ett långt videosamtal med Bella och Josefine. De spelade tillsammans samtidigt som de pratade. Kul, det ger energi för barnen när de får prata med kompisarna hemma.

Hanna och Sanna - veckans radarpar
Det är just nu lite obalans i familjens universum. Eftersom jag helst inte skall svettas, vara i sol eller vatten så blir det enklast att jag är rektor och lärare på skolan (dvs stannar inne i ett AC-kylt rum) medan Hanna tar hand om familjens lilla vilddjur. Det brukar resultera i att Hanna och Sanna promenerar ned till stranden på förmiddagen för lite lek i skuggan, och sedan kommer tillbaka och äntrar poolen. Därefter sover Sanna medan Hanna raskt iträder sig rollen av "bambatant" och fixar lunch till skolbarnen.

Nästa vecka hoppas vi båda två att rollerna skall jämna ut sig lite igen...

In in blodet med det...och fredagsmys med cola och chips
Mitt ben känns ärligt talat inte bra. Det tyckte inte riktigt doktorn heller. Medan det ena såret har blivit något bättre har det andra försämrats något. De skar upp det lite på fredagen för att få ut var och gav även intravenöst dropp.

På eftermiddagen, efter att hemskolan stängt, gick vi ned till stranden som vi alltid gör. Tyvärr för mig så blir det till att titta på när resten av familjen har det kul i vågorna. Men det finns inget bättre än att vara nere vid vattnet vid den här tiden på dagen. Så skönt att se hur Sigge och Saga trivs att leka i havet och vågorna med sina surfbrödor. Sedan slår de halvt ihjäl varandra med jämna mellanrum, men det är ju också som det ska...

På kvällen knackade Mr Nui på dörren med middagen. Sedan blev det fredagsmys med filmen "Alvin och gänget", Coca-Cola och chips!

Länge leve helgen
På lördagen öppnade ju såklart Corona-kiosken som sig brukligt i dessa tider. Men innan dess hade vi hunnit med både frukost och pyssel för barnen. Saga kände lite smärta i näsan. Rädda för ytterligare infektioner så valde vi bort poolen och plockade istället fram Plus-Plus bitarna till barnen. De pysslade länge, hela vägen fram till lunch.

Mitt besök till kliniken på lördagen slutade med en andra kur med intravenöst antibiotika, den första verkade ha gett ganska gott resultat.

Efter att ha hängt på stranden fram till solnedgången, så bjöd vi på lördagskvällen vår tyske granne Dirk till att äta pizza med oss. Det kom en del regn lagom till maten, så vi fick flytta in vår dukning till det gemensamma köket. Kvällen avslutades med filmkväll som sig bör med "Dumma Mig" och godis.

Söndagen blev en sömning dag då barnen varit uppe till väldigt sent. Efter lite datortid för barnen blev det frukost och sedan poolbad hemma på hotellet. Därefter blev det stranden, hem för lite eftermiddagspyssel och sedan ned till stranden igen på kvällen. Och sen....filmkväll!!

Veckans Corona & lock-down news
Denna veckan har det kommit tre nya fall av Corona på ön. Samtliga tre fall har påträffats på ett av de två så kallade karantänhotellen (korkat namn då de som bor där varken är sjuka eller förväntas vara i karantän). Dessa är de hotell som man flyttade turister till då myndigheten förra veckan stängde andra hotell. Nu är det nio fall hittills på ön.

Annars har det varit mycket snack om beslutet att inga Fahrangs (turister) får köra moppe på ön. Det pratas mest om hur hårda restriktionerna är, vilka vägspärrar som man får ta sig igenom, var moppen kan beslagtas etc. Restriktionen har upprört många och gjort livet surt för de som bor på ställen där det inte går att ta sig till affärer etc.

På onsdagen fick restauranger och affärer återigen ha öppet längre tider, 05.00-22.00. Endast för take-away såklart! Däremot så har vi nu öl/alkoholförbud fram till den 30/4. Tjoho! Men jag käkar ju ändå antibiotika...

Bästa insatsen har dragits igång denna veckan
Restaurangen Black Coral drog igång en räddningsaktion för de fattiga på ön, de familjer som i spåren av Conona nu inte har pengar till att köpa mat. Black Coral levererar en säck mat till dessa familjer. Denna säck räcker till en vecka för en familj och tacksamheten är enorm. Vi svenskar på ön och de som åkt hem vill alla bidra så just nu betalas räddningsaktionen av oss alla som skänker pengar. Ju mer vi skänker, desto längre kan de hålla på.

Det var allt för den här gången. Imorgon fylller vår stora prinsessa 11 år!