Lunchstopp på snorkelturen

Koh Lipe & Langkawi

onsdag 4 mars 2020 Phiman, Satun, Thailand

Woah...vilken natt och morgon!

Sitter på en minivan på väg från Satun i sydvästra Thailand. Vi har gjort vår första visa-run under 5 dagar. Vi är nu på väg mot Trang där vi ska byta minivan och sedan åka vidare "hem" till Koh Lanta.

..Och nu kräks Sanna igen i sätet framför. .

Dag 5: Från Malaysia tillbaka till Lanta
Följande har hänt sedan imorse.

Det var tidig uppstigning på hotellet då taxin hämtade oss 07.30 (6.30 thai tid). Vi lämnade då Centang Beach på Langkawi för att ta oss mot färjeläget i hamnen Kuah. Där var vi relativt snabbt så vi fick 45 minuter att slå ihjäl innan emigration kontrollen öppnade vid 09.00 (åtta thailändsk tid).

I väntan på emmigration så såg vi en 2 meter lång orm komma simmande i vattnet med huvudet ovanför ytan.

När emigrationskontrollen öppnade gick det väldigt smidigt. Överfarten med färjan gick också bra. Sanna klättrade mest runt i 1,5 timme men hon var glad iallafall. Sigge och Saga satt hukade över läsplattorna mesta tiden.

På thailändska sidan fick vi stå en stund i solen i väntan på immigration, och när vi väl kom fram strulade det lite. Anledningen var att en klantig immigrationsofficer stämplade 30 dagar i Hannas pass istället för 60 dagar. Det löste sig till slut, men det var tur att Hanna kollade. Alla blev screenade med termometer för Corona.

Efter lite diskussion med agenten som tog emot oss så kom vi till slut in i en pick-up som skulle ta oss till platsen där vår minivan skulle avgå. Agenten försökte få oss på en stor buss vilket vi inte var intresserade av då vi skulle fått stå och vänta över 1 timme i solen.

Nu är vi i allafall där vi är, fem timmar in i resan och med cirka 6 timmar  kvar av den. Värst är att Sanna redan verkar ha sovit klart för dagen. Och hon kräktes som sagt just nu för andra gången under resan. Första gången var i thailändska immigrationskontrollen. Woah...Det här kan bli tufft!

[tillbakablick]

Dag 1: Till Koh Lipe.
Vi lämnade Lanta med speedboat i Fredags. Vi hade varit väldigt tveksamma till att göra resan med båt från Lanta, men efter noggrann kontroll av väder, vågor och vind var vi säkra på vädret och alternativet att resa landvägen var lång.

Båten som lämnade Lanta tog cirka tre timmar, och resan gick jättebra. Sanna somnade nästan direkt och satt hela resan i babyskydd på golvet av båten och med hörlurar på öronen för att slippa ljudet från fyra dånande motorer. Saga och Sigge hade även de öronskydd och vi vuxna hade försett oss med proppar.

Vi anlände till Koh Lipe vid cirka 13.00 efter att vår båt som skulle gått direkt ändå hade stannat och släppt av folk på två öar på vägen. På Lipe blir man avlämnad på en stor flytande ponton utanför ön, där man får betala för nationalpark och sedan blir man transporterad till stranden med hjälp av longtail.

Ett överraskande första intryck av Koh Lipe
Vi fick en liten promenad över ön från Pattaya Beach där vi blivit avlämnade på väg till vårt hotell. Första intrycket av ön gjorde oss lite förvånade. Vi gick hela vägen på en smal cementerad fordonsfri promenadväg med massor av affärer och restauranger. Klart trevligt men mycket mer kommersiellt och tätt med turister än vi hade förväntat oss.

Vi lyckade först missa vårt hotell då vi gick för långt, men det gick snabbt att hitta rätt när vi frågade om vägen. Vi bodde granne med öns andra 7-Eleven så det var ett enkelt landmärke. Ön är inte heller större än att man kan gå till de flesta ställen.

Vårt hotell hade sålt vårt rum men vi fick ett annat och de fick kompensera med att ge oss frukost under de två dagar vi bodde där. Vi hade inte heller någon pool på detta stället, men det funkade helt ok för oss. Planen var till största delen att få lite fin snorkling under dessa dagar.

En första eftermiddag och kväll
Vi testade snorklingen från stranden redan den första eftermiddagen. Det tog lite tid för trötta barn att ställa in snorkelgrejerna, men de fick ändå plumsa runt och se en del. Sedan tog barnen en snäckletarpromenad medan Hanna och jag försökte hitta något att stoppa i Sanna som hade surnat ihop ordentligt och snabbt behövde något att äta. Det blev en bananshake och det gjorde henne lite gladare.

På kvällen vandrade vi gågatan upp och ned ett par gånger och blev allt hungrigare. Vi valde till slut en restaurang på stranden vilken serverade helt ok mat, dock inte så bra att vi lägger dess namn på minnet. Saga och Sigge hittade en yta inne i restaurangen där de kunde spela kort utan att korten fläktade iväg.

Innan vi gick och lade oss bokade vi en snorkeltur för morgondagen. Klockan var nu redan mer än halv-elva så det började verkligen bli dags att få reströtta barn och vuxna i säng.

Dag 2: En fin snorkeldag
Klockan 09.00 var vi på plats utanför resebyrån för att testa ut fenor och sedan gå med guden ned till stranden där en longtail båt väntade. Vi hämtade upp ett tyskt par med båten och sedan riktade vi fören ut mot öarna och reven runt omkring Lipe.

Första stoppet var mitt ute på vattnet där det låg bojar utlagda runt ett rev. Det var lite för många snorklare i vattnet och många båtar runt omkring men nu var vi igång. Under dagen väntade sedan ytterligare tre snorkelstopp på fina rev och klart vatten. Barnen tyckte det var jättekul. Saga har ju varit ute på den här typen av turer flera gånger men för Sigge var det första gången. Träningen i pool hade lönat sig, det funkade jättebra för Sigge att hantera både snorkel och fenor.

Vi gjorde ett kort stopp före lunch på en ö i nationalparken där vi fotograferade och gick runt en stund. Lunch åt vi på ön Koh Rawi, där vi även fick besök av en stor varan som gick förbi i skogskanten bredvid vårt bord. Till lunch blev det kyckling och ris. Surprise! Fast såsen var hemsk...

Sista snorkelstoppet gjorde vi utanför Koh Adang. Båten hade vi parkerat på stranden, och när Saga är på väg nedåt stegen skriker hon plötsligt "Orm!!"...Jojomen..precis nedanför hennes fötter simmar en vacker, svart-vit randig havsorm förbi och vidare ut mot revet. Inte så ofta man får se dem så det kan barnen nu lägga till sin lista. Imponerande också att Saga hoppade i vattnet och snorklade efter detta. Sigge hade bestämt sig tidigare för att hoppa över sista doppet då han hade fått lite skavsår..

Det blev en mycket lyckad dag och barnen var nöjda. Tyvärr fick de lite mycket färg på armarna och en del i ansiktet, det är ofrånkomligt när det blir många timmar ute på vattnet. Tack och lov inget som gjorde ont på dem..

Sanna sov tre timmar under dagen, så Hanna hade haft en ganska enkel dag hemma. Dock inte så lätt att hitta på något då Sanna somnade hemma på rummet istället för i vagnen så det blev mest innetid.

En lugn eftermiddag och kväll
När vi kom hem från snorklingen fick barnen var sin halv liter med bananshake och de fick också ligga inne och mysa på rummet medan Hanna, Sanna och jag gick och tog ett eftermiddagsdopp.

Hanna tog en välförtjänt massage före middagen, vi andra gick på shoppinggatan. Barnen hade lite veckopeng att köpa upp och det klarade de bra. Sedan middag och kortspel som avrundning på ännu en lång äventyrsdag.

Dag 3: En halvdag på Lipe och sedan Malaysia
Jag gick en morgonpromenad med Sanna för att barnen skulle få lite extra sömn. Vi gick lite på stranden, sedan en tur på gatan innan vi gick tillbaka. Frukosten stänger ju 09.30. Det vill vi inte missa. Det är ju också sista dagen på Lipe och planen var att nyttja tiden maximalt för att få lite snorkling den här dagen också.

Sanna gillar inte mycket att sitta still, så frukostarna är att likställa med ett löppass. Man kan tycka att det är "väl bara att spänna/hålla fast henne"? Nej, det funkar inte. Då ylar hon så högt att det hörs ned till Indonesien och risken är stor att även barnvaårdsnämnd och prusseluska kommer löpande från Sverige. Tur att vi är några stycken som turas om att gå på hennes upptäcktsfärder. Saga och Sigge stjälper gärna till med att skapa (o)ordning,

Efter en halv liter iskaffe och två stycken halvliters hinkar med chokladsmoothie så var vi på stranden. Det blev ett par timmars snorkling innan vi löpte upp mot huvudgatan igen. Barnen klarade sig trots högre vågor jättebra och vi hade kul när vi tillsammans letade fina fiskar att fotografera. Tyvärr har Sigges kamera gått sönder.

Jag sa att vi löpte upp mot huvudgatan. Vi har ju en tendens att köra ett väl inarbetat "just-in-time" koncept vilket innebär att vi med droppande badkläder lämnade stranden tio minuter innan taxin skulle ta oss till färjan och emigration kontrollen. Det visade sig att vi hade gott om tid. Vi var på plats 14.15, checkade in, skötte andra praktikaliteter och ställde oss sedan i kön för upphämtning av stämplade pass. Lite mer vänta, och sedan fick vi gå ombord på båten.

Resan blev inte så kul. Sanna var på ganska dåligt humör så vi fick lite audiens på nedervåningen av båten där vi fick sitta själva. Båtresan var ändå hanterbar...vilket inte taxiresan från terminalen till Cenang Beach var. Då hade Sanna lackat ut helt. Trött och hungrig, så var hon helt enkelt jättearg.

Väl framme möttes vi av en trevlig syn. Hotellet låg fint mitt på stranden. Från receptionen kom man ut på poolområdet där även frukostrestaurangen låg. Från poolen var det bara ett steg ut på en fantastiskt bred, lång strand. När vi kom var det solnedgång och full aktivitet med parasailing, bananbåtar och vattenscooters. Trots allt mycket lugnare och mer idyllisk ö än vad vissa recensioner hade pratat om. Corona har nog gjort sitt tänker vi..

Rummet hade utsikt mot stranden och det var stort, fräscht och med två queen-sized beds. Toppen tyckte en lite restrött familj och vi började organisera oss lite i rummet. Framförallt betydde det att tre av oss duschade medan Saga och Sigge tog lite tid med sina läsplattor.

När det mörknat gav vi oss ut på en liten promenad för att utforska Cenang. Vi gillade verkligen den lilla stenlagda strandpromenaden som gick längs med den långa stranden. Barnen sprang in och ut ur lite affärer, och när vi tröttnat så gick vi tillbaka till vårt hotell där vi valde hotellets egen restaurang för kvällsmat. Vi är i Malaysia så det blev en middag utan en kall öl. Däremot avslutade vi kvällen liggandes på sacosäckar då vi hittade ett ställe som hade god hemlagad glass.

Dag 4: En heldag på Cenang Beach, Langkawi
Sigge och Saga fick sova ut på morgonen. När Sanna vaknat och efter en stund tröttnat på att vi försökte hålla henne kvar i sängen så gick vi ut och lämnade de två stora barnen tillsammans med en lapp. Vi lade den strategiskt på Sagas läsplatta. Inte en chans att det meddelandet skulle missas!

Vi gick ned och åt en lång frukost, sedan tog vi en promenad på strandpromenaden. Även här blev vi lite förvånade. Vi trodde nog att fler ställen skulle ha en lyxigare profil men här fanns också många mindre ställen med bungalowstil vilket var trevligt.

Vi hängde i poolen varvat med sandslottsbygge på stranden under mer eller mindre hela dagen. Vi tog ett avbrott för en sen lunch, som vi intog en bit bort på strandpromenaden. Strax innan solen skulle gå ned tog jag ett kort träningspass på stranden medan Hanna och Sanna gick upp på rummet. Sigge och Saga valde att sitta ute och spela kort.

Kvällen blev initialt lugn med promenad i solnedgången och lite shopping, men övergick i stress och på natten ett visst mått av kaos. Stressen kom till stor del för att vi hade ett beslut att fatta innan kvällen var slut, ett slutligt beslut om hur vi skulle ta oss tillbaka till Lanta. Båten hade funkat bra på vägen hit, men resan blev lite längre och stökigare att göra från Langkawi till Lanta via Lipe. På en dag. Alternativet är en kortare båtresa från Langkawi till Thailändska fastlandet, och därifrån väntar då en lång resa med minivan.

Beslutet hade med väder och vind att göra, men också lite avhängig pris samt att det vore bra att få erfarenhet av även land alternativet eftersom vi kanske gör om resan i maj.

Klockan gick mot nio på kvällen och vi behövde lite middag innan vi kunde gå tillbaks till resebyrån. Sanna vägrade riset vi beställt åt henne, men tyckte att Sigges kycklingkorv från utegrillen var gudagod. Sigge smällde i sig två korvar och Sanna en halv. Vi övriga tänkte för en gång skulle strunta i asiatisk mat och istället gå på pizza hut. Tyvärr var där stängt så det blev en pizza och chicken nuggets på vårt lunchställe i stället. På Sagas begäran. Sanna hade nu somnat gott.

Vid 10-tiden på kvällen var vi tillbaka på resebyrån och nu hade vi bestämt oss för att landvägen var det som gällde. Efter en stund hade vi sytt ihop och betalat biljetten, och bokat upphämtning 07.30 på morgonen.

På vägen tillbaka blev det för mycket oljud och Sanna vaknade på väg in i gallerian. Hon somnade till lätt igen, men vaknade istället när vi kom upp på rummet. Det var början till en orolig natt. Sanna härjade hela natten, kräktes och hade ont i magen. Saga hade svårt att sova, och Hanna och jag sov nog ingenting.

Det kändes som en befrielse när klockan ringde 06.15 på morgonen så vi kunde börja packa ....

Dag 5: Idag. Resdag. Spydag
Jag började ju inlägget med att berätta om starten på denna dagen. Då var klockan är 11.20. Nu är klockan 16.50 och vi sitter på bilfärjan som på 15 minuter tar oss över till Lanta. Det är också två kräkningar senare för Sanna och ett par kräkningar senare för Saga. (!)

Alla på minibussen tänker kanske Corona, vad vet vi...? Vi tänkte tidigare kycklingkorv för Sanna, men eftersom Sigge klarat sig jättefint och Saga också är dålig så tänker vi på hotellets pool.

Jag mår också dåligt och det kan nog stämma väl att Saga, Sanna och jag låg mest i poolen igår.

Tur att vi bytte buss i Trang, vilket var ungefär halvvägs. Tur för att då har vi ju delat upplevelsen av konstanta kräkningar mellan de som var med på första delen och de som var med på andra delen av resan.

Ja ja...fortsättning följer, men nu är vi iallafall snart hemma...

Sigge sover, Saga slumrar...Nu bajsade Sanna i blöjan också..