Genuint

fredag 31 januari 2020 Denpasar City, Bali, Indonesien

Man tror man kommer till små byar när folk i jakarta säger ” åh Yogiakarta det är så fint och mysigt ”. Men återigen en stor och stökig stad, utspridd med långa avstånd. Vad gör jag då här ? Jo stadens begivenheter är tempel. Har sett ett par stycken genom åren. Prambanan heter ett av dem, och byggdesa år 850.

Fota gör jag, men jag vet inte om jag själv blivit fotad så intensivt förut. Alla sorter ville ta ” Selfie ” med mig, äldre kvinnor, alla barn men även folk i åldrar däremellan. Man är väl ett exotiskt inslag i deras sätt att se på saker o ting. Och stora skolklasser hade intervjuer med mig.

Friterad kyckling med omogen jackfruit, tillagad med palmsocker o cocosmjölk blir det sista av Yogyakarta innan jag sätter mig på nattåget till Maling.

En av de största orsakerna till min tur hit är Mount Bromo. Och när jag tänker ta mig dit, då bestämmer sig hinduerna för att stänga berget en månad. Tack för det !
Hinduerna stänger bromo för att be

Istället blir det en tredje tågresa till Ketapang, som ligger slånet öst ut man kan komma, på Java. Denna resa blev ekonomiklass, efter att jag tidigare åkt exekutivo och bissnis. Helt okej det med och kostar nästan gratis. Flera på tåget tänker ta sig till Kawah Ijen.

Jag komm vid midnatt och hoppade på en motorcykel och en man som skulle köra mig till boendet. Han sa han visste vart vi skulle, men redan efter 30 sekunder förstod jag att han körde fel. Ja sa till, men han körde på. Vi hamnade vid en mosk’e och försökte få hjälp. Jag försökte förklara hur det såg ut på kartan, men de fattade inte.
Så jag började gå ensam......så kom han efter, för han ville väl ha pengar. Och fem minuter senare var vi på plats.

Kawah ijen är en sjö som ligger uppe på berget Gunung ijen.
Man söker sig dit för vandringen och ” The blue fire ”.
Det är en aktiv vulkan och släpper ut en hel del svavel, så man behöver gasmask när man är nära. Vi startade klockan 24.00 med transport till parken och bergets fot. Sedan en tre kilometers vandring i ganska kuperad terräng. Lagom till soluppgången var vi på plats för att se den gröna sjön lysa upp. Men vid denna tiden på året kommer inte solen åt sjön på * rätt * sätt.

Indonesien känns genuint, icke förstört av turismen och trevligt folk är det.

Nästa anhalt blev den kända indonesiska ön Bali, surfingparadis sen många år tillbaka. Det bor över 4 miljoner människor här och majoriteten är inte muslimer längre, skönt det. Här är hinduerna i majoritet. Jag bor några dagar i stadskärnan och känner av atmosfären. Inga jävla skyskrapor, bara asiatiskt kaos, trafiken är otrolig. Motorcyklar dominerar och när de inte kommer fram kör de upp på trottoaren, så det gäller att passa sig.