Ö 1 - Koh Chang - avverkad 4-10 januari

torsdag 9 januari 2020 Ko Chang, Trat, Thailand

4e
Måns valde stor frukost (stekt ägg, bacon, korv, toast, juice) å jag toast å te från Måns. Fräscht! Plus en watermelonshake åt M såklart!

Gick iväg för att kolla omgivningarna. En övergiven (enligt oss) fiskrestaurang, med en fiskare i närheten. Sen ut på stora vägen. Smalt, men kan gå i kanten. Hamnade efter stenig skogsväg på Lisca Beach och såg Treetop Walk. Måns vägrar gå i träden.... Känns som jag har fått mig en försiktigare (klokare?) son vad gäller adrenalinkickar än mig 😎

En strand med sand :) Å en svensk familj! :)

Måns skadar efter ett tag foten när han "gömmer sig" bakom en smal pinne i havet, blir hysterisk när blod rinner å jag fattar/ser inte hur illa det är. Han viftar med armar å vägrar sitta ner så jag kan rengöra å plåstra om.....

Jag vurpar på betongrör i sanden å skrapar upp vänster ben. Så ont.... Får fixat till hans tå, vi går/linkar hemåt, handlar vatten å så duschar å slappar vi. Måns tvingas skriva dagbok.... öööööh.... mindre roligt för oss båda.

Foton från Lisca-stranden fixade Pernilla W för ett år sen: https://pernillawahlgren.se/pernillas-blogg/livskvalitet-pa-lisca-beach.html

Åt. Gick sen upp på byn. Inte långt innan husen tog slut. Nerför brant väg till havet och en finresort. Strand å trädlampor. Sen hem igen å däckade.

5e
Slöade å åt frukost först 10. Mätta sen igår troligen.... 🙈

Blev en heldag på vår resorts trädäck. Hittade svensk pocket om pansjisar och Måns spelade på platta, ritade och kollade hundar med ägarnas barn. Blev lite pingis oxå.

Vi badade först på eftermiddagen så att våra sår torkat ordentligt. Kastade boll och hade kul.

Måns 3 räkor och fried rice å ws igen. Jag fried rice, chicken och ananas å ananasshake. Mmmmmm!

Pysslade sodoku med Måns. Han riktigt bra!! Intressant se hur han tänker!!!

Otroligt fin solnedgång från trädäcket! Måste hittat bästa stället på ön! Lugnt, billigt (1 000 sek för 7 nätter), god och billig thaimat. På en sträcka av 100 meter har vi bunagalow, slappedäck, restaurang, shakes, kompisar, hundar, hav, ☀️.

6e
Till Lisca Beach igen. Kastade boll. Norrmän å svenskar här.... Jag måste börja åka riktigt långt bort, eller stanna i Järrestad..... Skäms mer och mer över att vara skandinav/västerlänning. Får skriva mer om det sen.

Matställets personal paus precis när vi ville äta pizza å pasta.... Så vi gick hemåt och stannade på pizza hemmavid. Singha till mammans. Farbror Erik avis på Måns som orkade äta upp en hel pizza :D

7e
Hemma å snorklade. Måns fick till det direkt ju! Å han som vägrat! Nu var han helt lyrisk över att kunna se färgglada fiskar och fina snäckor!

Gick mot nästa beach. Köpte utflykt till imorgon - heldag runt ön i minibuss. Skäms för att jag är "turist", men då åker vi på tur runt ön för att se den "för sista gången". Sa 2012 att jag inte skulle hit igen ju, men ändå här. Å då vill jag ha sett å visat Måns allt. Ska jag hit igen blir det direkt från Bangkok-> Trat -> Koh Kood.

Som Thailand försämras mellan mina besök här (2000, 2005, 2006, 2012, 2017, 2019) vad gäller att inte bevara det genuina utan bara modernisera/bygga som den icke ursprungsintresserade vill, så finns snart ingen charm kvar. Så tacksam för att jag hittade och att vi hamnade här på Koh Chang 7 Guesthouse, Bailan Beach den här veckan.

Varmt att gå å vägen är sjukt smal när 2 vans möts. De vill verkligen att alla ska transportera sig för nån form av avgaser.....

Köpte en hel klase minibananer hos tjej längs vägen. 14 st 50 THB.

Satte oss på BB Cat Cafe på Lonely Beach: En Chang å oljigt smarriga bruschettas åt mig. Måns tog macaroni å ws. Cool pool en bit upp, men precis vid vägen, så hur relaxat är det?

Stal en engelsk bok i bytarbokhyllan då jag inte läst klart om pansjisarna....förlåt... Gick sen för att leta upp beachen. Måns valde väg å den gick såklart ner till halvdöd resort med stenstrand... Å sen en nästan uttorkad flod m massa sten, så vi fick gå runt. Till slut - SANDSTRAND med helt klart vatten!!!

Måns hittade rysk kompis direkt och spelade boll i havet. Jag la mig och läste. Första gången på den här semestern jag kunde släppa honom med blicken..... Han hittade sen ett norskt syskonpar och lekte en timme. Skönt vatten å botten här!!!

Bestämde att va här hela dagen på torsdag, sista dan här. Hoppas Måns hittar nån att leka med och jag kan få massage precis vid strandkanten.....

Hemåt och handlade i ovanligt stor och ren affär. Aloe Vera till mitt ben, kex, puder, blyertspennor a la 80-tal till Måns å chips å läsk till oss. Bra att de bara har små påsar å burkar här!

Åkte med en songathew ända hem för 100 THB. Kändes betydligt längre än de 2 km som det stod att det var dit. Stegräknaren visar nu på nästan 9 000 steg, mer än 6 km....

8e
Inget morgondopp eller shakes idag. Hämtades 8.10 för rundtur på ön med minibuss. Åkte igenom Kai Bae och kände igen bageriet, nåt matställe å 7Eleven.... Såg inte Jonas Jonassons internetcafe, men det är nog annat nu då alla har mobiler. De sålde för tre år sen.

Gick på flera långa pirar, upp i en fyr, runt i ett mangroveträsk, in i ett kinesiskt och ett thaitempel. Sen till Waterfall - "no have water". Måns fattar å säger: Då är det ett stonefall!! :D

Lunch längs vägen å jag smarrig pad thai kai å Måns 10 fettiga French Toast med honung :P

Sen blev det fler utsiktsplatser och ett spontanstopp vid vägen hos ätande 🐿. Bästa på hela dagen :D Sån finmotorik å så coola de är - å vi dem så lika 🙈 !

Till ett "Elephant Camp" i Kai bae längs bygatan och 😢💔. Fina elefanterna stod fastkedjade i väntan på att nån turist ville ut å åka i stolarna på dem. Ja, jag har gjort sånt oxå, men 2000 ute på vischan och elefanterna gick fritt på stort område innan de utledda att gå med oss. Inbillar mig att det var bättre..... En elefant lät helt förtvivlad och hade en kedja om vart framben. Kunde flytta dem en halv meter....Svängde huvud å kropp fram å tillbaka. Så hemskt!!!! Blev helt ont i magen och vi fick gå därifrån. Chauffören verkade inte alls förstå min upprördhet....

Vidare söderut förbi vår håla och ner till stranden Klong Kloi Beach. Så fint! Så som jag vill ha Thailand - mysiga och udda ställen att hängmatta, solstola och bada i/på! OM Koh Chang fler gånger så blir det hit direkt :)

Badade och busade. Mina "bensår" svider än, men bättre och så svårt låta bli att bada.

Till Bang Bao och kollade kommersen. Är bra på att inte köpa grejer här! Blev EN, vår traditionella magnet till resorna på kylen hemma :)

Vi kollade in levande, döda och ruttnade fiskar 😱. Hittade oxå coola ställen att sitta i sackosäck på, på brygga långt ut.

Hem, slappade och sen upp i byn för att ta ut pengar och äta. Man använder inte kort som hemma och inte säkert de få ATM på kommande öar funkar. Men shit va vi blir lurade!!!! Sparbanken Skåne tar 10 kr för uttaget (snällt, andra banker tar 35kr) + 1.65% på uttagsbeloppet! och så tar Thaibanken 220 THB, 70 kr..... Så maxuttag å nu har jag 20 000 THB till biljetter å boende kommande öar. Ska inte gnälla, men middag å shakes för mig å Måns runt 100 kr per måltid, 2 kr kostnad till Sparbanken Skåne..... Jaja, jag har ju själv valt att åka hit ;)

9e
Slappardag hemmavid. Blev ingen Lonely Beach och massage som tänkt. Lätt att min ambition är större än orken och tog mig i kragen med att vara nöjd njuta här. Å så lite folk här och lugnt och bara thai, ryska och finska å de två sistnämnda sover betydligt längre än oss 🙃

Måns hänger med barnen här, tyvärr mycket platta å mobil, men thaibarn verkar oxå ha glömt bort hur man leker.... Precis som alla vuxna. Jisses vad alla bor i mobilerna! Vi har nu bestämt att Koh Mak ska vara platt- och mobilfritt. FYRA dagar! ropade Måns, hur ska du klara det mamma?? Tror vi får lika svårt ;) Fast jag vet ju att vi kan gå på spännande utflykter runt ön, åka på snorkeltur, bada, jag ev dyka, spela boll på stranden mm. Hoppas oxå på barn. Koh Mak känns betydligt säkrare och enklare än Koh Chang. Få bilar å moppar å häftig natur.

Ikväll spelade vi massa kort och åt sista middagen här. Betalade mat för veckan - 3 500 THB. Kvitto med konsumtionen - Måns 11 watermelonshakes, 4 fried rice med shrimps, ihop 12 ägg, jag 6 coffeeshakes, 3 pad thai mm :D

Imorgon hämtas vi halv 9, sen träbåt från Bang bao till Koh Mak. Ingen skjuts då folkabusspickupen trasig, men ska bli så mäktigt att komma tillbaka hit. Dock känns det att det kommer kännas konstigt att vara där och veta att jag inte kan messa till Bibben och berätta vad vi gör 😭❤

Hänger på Koh Mak till 14e, då vi åker vidare till Koh Kood. Där ska vi sen vara två veckor.

Kram på dig som orkat läsa och hoppas bilderna förklarar sig själva :)

Resten av fotona till detta inlägg kommer nån annan dag. Segt att ladda upp.....