Full Moon Party och flax med rum

söndag 15 december 2019 Koh Jum, Krabi, Thailand

Hej!
Dags för ny uppdatering.

Full Moon Party - ett av ca 5 delmål av resan! Och det var en häftig upplevelse! Mängder med folk från världens alla hörn, tjôta med folk från Sverige, Danmark, Norge, Finland, Wales, Tyskland, Frankrike, Ryssland, Nya Zeeland, Venezuela, Chile, Argentina osv.
Mängder med folk på stranden och ”festivalområdet” på gatorna precis ovanför stranden. Bodypaint, Full Moon Party-souvenirer, hattar och kläder, kycklingkebab och annan streetfood, buckets, drinkar, eldshower med mera med mera. Maxat! Hängde med 2 spelare och 1 före detta spelare från Vinberg nån timme efter middagen, sen tappades de bort i vimlet. Vandrade runt mycket själv, och festa själv är inget jag i alla fall tycker är askul. Sen dykningen kl 07.20 på morgonen därtill gjorde, trots en tupplur på eftermiddagen, att jag tyvärr inte var i mitt esse för denna maxade kväll. Men visst fasen var det häftig att uppleva, men känns som det kunde varit ännu bättre med sällskap osv. Gick exempelvis under brinnande limbo samt såg andra som hoppade ett enormt brinnande hopprep och flera som inte löste det och brände sig lite varstans! Så ett jäkla maxat spektakel helt klart!!

Dagen efter var jag aningen sliten, vaknade tidigt och intog ändå min fina frukostbuffé strax efter 8, men sov/vilade några timmar till sen. Sen blev det stranden ett par timmar, lite lunch och poolen några timmar. Sträckläste en bok på drygt 210 sidor på 5 timmar!

Dagen efter det var det dags att dra. Pickup redan kl 06.00, färja 7.20, stor buss, minivan, taxi, färja igen, minivan igen, och 17.20 var jag framme hos Jenny, Reine och Colin på Koh Lanta. En resa på dryga 11 timmar. Lyssnade igenom 5 st P3-dokumentärer tror jag, där Göran Kropps cykling till Mount Everest från Sthlm, bestigning och cykling hem var mest minnesvärd!
Jag hade inte ens orkat boka ett hotell så fått löfte om att knö in mig på deras rum som hade extrasäng så det blev en billig natt efter en god middag i solnedgången! Trötta gick vi och la oss tidigt för nästa morgons pickup vid 07.00... Det var den fredagen den 13e och lucia det!

Lördag 14e dec bar det iväg med flaktaxi till en färja, vänta där och sen åka 1 timme färja och sista biten in till stranden med longtailbåt till Koh Jum som jag blev rekommenderad av en kille jag fick kontakt med före avresan i en resegrupp. Jenny och Reine hade ordnat med både transport och boende så dom börjar kunna detta nu! ;)
Boendet Horizon Beach Resort är kanon, vid stranden och men fin infinitipool. Stening och klippigt i vattnet likt Koh Lanta, snorkelvänligt med väldigt klart och fint vatten under dagen här. Och extrem skillnad på hög- och lågvatten (ebb/flod).

Jag har solat, snorklat och badat med Colin så att Jenny och Reine kunde snorkla lite ihop. Sen snorklade jag och Jenny igen, och jag hade turens lycka att få se en stor majestätisk halvssköldpadda som jag jagade efter en stund! Tyvärr fick Jenny aldrig se den, mer än genom min kamera efteråt!
Tyvärr så rasade Reines mage sen rejält, så han har fått hålla sig på rummet hela dan sen. Dasspapper har gått åt så att säga. Jag har matat i honom ett gäng koltabletter nu så hoppas han är bättre imon. Han och Colin hade varit lite smårisiga redan på Koh Lanta men inget mot idag. Colin verkar dock stark och pigg än så länge!

Vid strax efter 16 när det fortfarande var 31 grader och skönt beslöt jag mig för att undersöka exakt hur lång våran strand är som vi såg från färjan är rejält lång. 46 minuter tog det att gå från vår ände till södra spetsen av ön, och 23 min att jogga tillbaka! Ett nice träningspass.
Efter en välbehövlig dusch sen så skulle jag visa Colin mitt boende, då rasade min stora fläkt ner från väggen med ett väldans brak innan jag hunnit tända det kolsvarta rummet. Den gick sönder, mitt redan överhettade rum blev än mer bastu, och Colin blev rädd och ledsen...
Men inget ont som inte har något gott med sig. Jag blev uppgraderad till ett AC-rum precis likt det Jenny å Reine har, så det var ju suveränt! Skönt det hände vid 18 och inte vid 01! Snålheten lönade sig också! Haha

Senare på kvällen bokade sen jag och Jenny vårat sista boende, avslutar med hela 6 dagar i Krabi, där vi började, vid Aonang Beach. Tyvärr fanns inte samma boende tillgängligt som de andra gärna bott på igen, så blir ett annat (förhoppningsvis) likvärdigt ställe. Väl där ska vi njuta, shoppa och kanske åka på nån mer utflykt! Colin vill åka speedboat!
Får se om vi lyckas få till nåt prova-på-dyk också till härskapet som jag hoppas! Och att de får unna sig nån massage som de lyckats undvika såhär långt medan jag har tagit 3! Haha