Dykning

onsdag 11 december 2019 Thailand

Hej hopp!
Ny uppdatering;
Resan från Krabi till Koh Phangan kostade 650 bath, typ 200 kr, skulle ta mellan 5-6 timmar. Att flyga till Koh Samui och sen ta färjan till Koh Phangan kollade jag hemifrån, där skulle bara flyget kosta 2000 kr, samt att flyga är inte så snabbt ändå, då man måste transportera sig till flygplats, checka in i god tid osv.
Men min resa tog 9 timmar! Det var drygt. Först 15 min minivan som jag trodde de skulle va hela vägen till färjan runt Surathani, men icke. 15 min, sen sitta och vänta på en "bussterminal" i 2 timmar... Sen stor buss i nästan 4 timmar, sen färja i ca 2.5 timme. När vi skulle på färjan regnade det, kom en rejäl skur och hade tydligen regnat endel denna dag på denna sidan landet.

Kom tillslut fram till mitt hotell kl 21, efter att ha delat taxi med två tjejer från Argentina som också skulle till norra delen av ön. Nästan alla bor/åker söderut till Full Moon Party-stranden Haad Rin. Själv är jag oerhört nöjd med mitt val av Salad Beach Resort på Haad Salad beach. Ett riktigt paradis!
Det anade jag även fast det var beckmörkt när jag kom fram! Checkade in, och åt ett fantastiskt god fried chicken with cashewnuts!

Sovmorgon till 9:10 och en fantastisk frukostbuffé liknande den i Krabi. Delade frukostbord med en kvinna, född på Haiti, men hemmahörande i Chile, med världen som arbetsplats. Ett intressant möte ändå, och trevligt att ha nån att snacka med lite.

Intog en solstol vid min paradisstrand precis jämte hotellresturangen, pressade på bra i 3 timmar och fått ordentligt med färg idag! Revet som man kunde snorkla vid direkt från stranden, 30-50 meter ut såg jag dock inte röken av trots att jag simmade drygt 200 meter ut. Sen var det så grumligt av vindarna och vågorna så såg inte mycket ändå.
Tog även en sväng inom och testade poolen och solstolarna där, very nice! Toppenställe verkligen!

Under eftermiddagen har jag sedan varit ute på diverse äventyr på egen hand. Bokat dykning för imorgon på en fransk dykshop nära hotellet, 2800 bath, ca 880 kr för två dyk, vid Sail Rock halvvägs till Koh Tao.
Sen tog jag en taxi för 300 bath till Thongsala Village, öns Town Center där även färjorna kommer in till piren. Där blev det äntligen besök hos en frisör för 250 bath och lite smyckesshopping.
Sen vidare med taxi till Haad Rin, Full Moon Party-stranden för att reka inför morgondagens party. Förberedelsens var i full gång. Taxi hem igen hittade jag med en snäll gammal tant för 500 bath, 40 min på ett släp från södra änden till norra änden där jag bor... Hoppar och skumpar bra över bergen!

11 dec, onsdag
Uppstigning vid 06:55, snabbfrukost hann jag med på mitt hotell trots att frukosten inte öppnar förän 7:30! Lite bacon och färsk annanas blev det, innan det var samling 7:20 vid dykshoppen. Ett franskt ställe, så en nybakt corassant eller va det var till frukost, skönt jag hann få i mig lite riktigt käk före.
10 min bil till norra piren, sen 1 timme båt ut till Sail Rock, halvvägs till Koh Tao. Dök ihop med en fransk guide samt ett par från Stuttgart, Simon och Nicole. Så fått snacka en del tyska idag och hållt den igång!

Simon hade problem vid båda dyken med örat och huvudet så båda dyken fick avbrytas och startas om vilket var segt då det var jäkligt starka strömmar och vågigt. Sikten var därefter också, 3-4 meter bara. Så förutsättningarna och sällskapet var sådär... MEN, det var nice att dyka igen! Och sist på Filippinerna var det microliv i fokus, med små små räkor och skaldjur, här var det macro! Giant Grouper på säkert 60-70 cm och uppskattningsvis 30kg, och största baracudorna jag sett på över 140 cm!! Jävligt fräcka när dom låg vid botten i klunga om 4-6 st, som enorma gäddor väntandes på lämpliga byten! Sen stora WinFish och nån mer stor fisk som såg ut som tonfisk men inte var det. Samt enorma stim av gulsilvriga fiskar, så det var absolut häftigt att dyka trots omständigheterna!
Dock inte så långa dyk, dels för att man är ovan, men dels för att vi fick starta om båda dyken samt tuffa strömmar! Men coolt. Och jobbigt, mkt simmning vid ytan i vågorna/strömmarna tillbaka till båten.
Betalade 2800 bath, 880 kr ungefär.

Bokat taxi till och från Full Moon Partyt ikväll, bokat en natt hotell till här, bokat resa här ifrån för att möta upp Jenny, Reine och Colin på Koh Lanta (typ 10 tim) samt dagen igår med massa taxi och shopping, satan vad pengar jag bränt på egen hand nu! Hehe

Hörs efter Full Moon Party osv!
Från ett 28gradig Koh Phangan!