Resan har börjat

söndag 8 december 2019 Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Hej
Resan har börjat med 3 dagar i Kapstaden. Alla turistattrationer är avklarade:-)
En tidig morgons vandring uppför Table Mountain. Och tur var det för i detta strålande väder blir det hett framåt dagen. Vi valde ändå rätt dag då det är vanligt att berget ligger täckt i moln. Väl uppe var utsikten magnifik. Det blev linbanan ner och direkt till stranden för ett svalkande dopp, och svalkande kan man säga att det är här vattnet är svinkallt.
Har spenderat en dag i hamnen, Waterfront, väldigt turistigt men värt ett besök. Dagens höjdpunkt var ett besök på akvariet.
På väg till Hermanes var det ett givet besök på Godahoppsuddens naturreservat. Vida vyer över Atlanten och Indiska Ocianen. Det blåser genomsnittligt 30 km/h och denna dag var vindstyrkorna 43 km/h. Behöver jag säga att det var med visst motstånd vi promenerade uppe på åsen för att nå Afrikas sydligaste spets. Fullkommligt urblåst blev det ändå ett besök på pingvinstranden på eftermiddagen.
Är i Hermanus nu, vilodag idag:-)