Fina dagar

fredag 29 november 2019 London, England, Storbritannien

En resumé av Nikkis och min Londonresa. Inget utförligt, mer som stöd för minnena.

Tisdag
Vi tog Nikkis bil upp till Landvetter, där vårt British Airways-plan lyfte i tid och således landade vi på Heathrow i tid. Vi tog tunnelbanan (Piccadilly-linjen) till Green Park-stationen där vi bytte och åkte vidare till Oxford Circus Station. Några hundra meter bort, i ösregnet, låg vårt hotell: Astor Court Hotel. Inte stort, men väldigt trevligt. Kan varmt rekommenderas. Rent och snyggt, stilig inredning och läget är ju fantastiskt om man vill bo nära Oxford Street och Carnaby Street.

Eftermiddagen efter att vi checkat in ägnades åt att besöka ett antal butiker, stora och små, på just Oxford Street. När det blev mörkt tog vi en promenad till Hyde Park där de håller en vintermarknad. Som är stor, som är högljudd och där det finns alltifrån tyska korvar till engelskt julgodis, blandat med ett gigantiskt tivoli. Vi gick där en stund innan vi vandrade tillbaka upp till vårt område, och en middag på The Cock Tavern (som blev lite av vårt stamhak).

Onsdag
Frukost på hotellet (ingick i priset).
Regn och grått. Paraplyväder hela dagen. Vi gick och vi gick och vi passerade och stannade till vid Piccadilly Circus, Trafalgar Square, 10 Downing Street, en vaktavlösning per häst inte långt ifrån Downing Street, Big Ben och Parlamentet (som renoveras), Westminster Abbey, Buckingham Palace och Harrod´s. En fika mitt i, en lunch efter Harrod´s på en mexikansk restaurang. Tunnelbana tillbaka för nu var vi rejält trötta i benen.

Shopping på Oxford Street igen. Vandrade rätt planlöst på kvällen men julskyltningen inne i affärer och utanför var väldigt vacker så bara det var ett nöje. Vi besökte den häftigaste lilla puben och tog varsitt att dricka: Old Coffee House på Beak Street. Middag även idag på The Cock Tavern. Nikki bjöd. Hon gav mig en middag i present när jag fyllde år och den blev den här kvällen. Fish and ships, en cider till henne och en öl till mig. Tack igen, Nikki!

Torsdag
Mer vandrande. Bättre väder så inget paraply, mer än som beredskap för himlen täcktes även idag av gråa moln. Vi tog oss till Leicester Square, Chinatown, Covent Garden, Covent Garden Market, St Paul´s Cathedral, vi hann nånstans däremellan med en fika, vi åt lunch på The Black Friar som är en härlig pub med brasa som jag besökt tidigare. Tunnelbana tillbaka till vårt område, där den sista shoppingen pågick ett bra tag in på kvällen. Många julklappar inhandlades, Nikki hittade en hel del till sig själv.

MIddag på Pilgrims Pizza på Carnaby Street. Såväl restaurang som gata bör besökas, den förstnämnda kanske mer för upplevelsen och stojet och stimmet än att pizzorna var fantastiska (goda var de men inget värt en omväg för).

Fredag
Efter frukosten checkade vi ut i lugn och ro. Ingen brådska för vårt plan lyfte inte förrän 14.30 från Heathrow. Nikki gick och bytte några saker som hon köpt kvällen innan medan jag tog en fika på Frälsningsarméns kafé. Tunnelbanan tog oss till flygplatsen igen (6 pund per person, resan tar en knapp timme). Där åt vi lunch och shoppade (känns som det vanligaste ordet i den här reseberättelsen).

Strax efter klockan 19 var vi hemma i Varberg. En jättefinresa till ända. Detta var Nikkis första gång i London, min fjärde. Jag tror det blir fler gånger för oss båda två. För ingen gång tidigare har jag bott så bra, så centralt, så nära till så mycket. Det är alls inte svindyrt att äta och dricka, och jag tror att den här perioden strax innan jul kan vara en som jag gärna åker tillbaka under. Någon gång.

Tack, kära Nikki, för sällskapet!