De fyra minareterna

Äntligen framme i Samarkand!

tisdag 24 september 2019 Airport District, Moskva, Ryssland

Här händer så mycket hela tiden så vi har inte haft speciellt mycket egen tid och då inte kunnat lägga ut något på Resdagboken; men nu sitter vi i loungen i Moskva och har ett par timmar, så nu ska vi komma ifatt.

Efter utcheckningen i Buchara åt vi lunch i närheten och sen hann vi med de 4 minareterna (en för varje religion) innan vi steg ombord höghastighetståget till Samarkand. 231 km/timmen var vi uppe i vid ett par tillfällen, gick mycket mjukt.

Buss till hotellet för incheckning och sen åkte vi iväg till Gur Emir där Timur Lenk har sin gravkammare, stämningsfullt i skymningen och inte alls mycket folk, perfekt!

I en av dom små shopparna fastnade Eva-Helen för en tavla med ett ”surt” par, vi stod och kommenterade den då en av försäljarna kom fram och förklarade att det är kvinnan som bestämmer ”generalskan” och E-H nickade och höll med, de fick då syn på Jari och frågade om det var maken och Jari svarade ”ja, det är hon som bestämmer”, dom skrattade länge och fortsatte när vi lämnade affären….Iväg till middag; riktigt god Caesarsallad till förrätt, pumpasoppa, Samarkandbröd, shish kebab och kladdkaka med glass.

Nästa dag efter frukost (med riktigt svart te!!!, det har nästan bara varit grönt te överallt) tog bussen oss till Registan som är mycket berömt; består av tre olika moskeér (madraser som betyder skola). Registan betyder sandig plats och är känt för dess alla avrättningar; sanden sög åt sig allt blod….

Här fick vi se hur dom tillverkar en mosaikplatta; en 10x10 cm tar en dag för en mästare; då kan man räkna ut hur lååång tid det tar att bygga alla dessa moskéer och minareter. En av moskéerna är Guldmoskéen, imponerande. Därefter blev det Bibi Khanym-moskéen; det var Timur Lenks favorithustru som han lät bygga den till, hon var från Kina.

Han var iväg på sina fälttåg, så hon var den som övervakade bygget. Det ville sig inte bättre än att byggmästaren blev förälskad i henne så när Timur annonserade att han var på väg hem så ville Bibi påskynda bygget; byggmästaren krävde då en kyss av henne som hon till slut var tvungen att ge vika för. Timur upptäckte detta när han kom hem och byggmästaren avrättades.

Detta är en av världens största moskéer. På innergården finns också världens största koranställ, här skulle flickorna krypa under om dom ville ha många barn. Gick runt på den närliggande marknaden där vi köpte med oss valnötter och pistagenötter hem. Lunch åt vi hemma hos en familj, ytterligare en variant av plov.

Därefter åkte vi iväg till Shai-i-Zinda; ett komplex bestående av 11 moskéer där flera av Timurs fruar ligger begravda. Här passade Jari på att köpa den karikaristiska fyrkantiga mössan….

I ett maosoleum alldeles i närheten ligger den tidigare presidenten Kamirov begravd, han hade planerat sin begravning länge och han dog för några år sedan, 79 år gammal.  Tillbaka till hotellet där vi tänkte gå till vin-och sprit-butiken som vi såg när vi kom hit. Den var tyvärr stängd, men då passerade en snäll uzbek som visade med teckenspråk att den är stängd men följ med mig, det finns en längre bort, dom är väldigt vänliga här överallt. Där shoppade vi loss; en 70 cl inhemsk vodka som flera hade smakat på tåget för ett par dagar sedan; en 50 cl inhemsk konjak 15 år gammal som heter Tashkent, två flaskor rödvin som vi drack på restaurangen igår samt två halvliters öl som vi ska ha till poolen när vi kommer tillbaks till hotellet, allt detta för 139.000 (139 kr).

Sen blev det poolparty med ”panschisarna” (pensionärerna), alla är så härliga och positiva! Buss till middagen; hamnade bredvid ett litet stökigt indiskt gäng, men efteråt fick vi höra att vi hade missat ”grälet” mellan servitörerna och den sura servitrisen på andra sidan, så vi hade det nog rätt bra ändå. Crepes, soppa, pannbiff och glass. Sista kvällen med den inhemska guiden Davron, han måste åka hem till Tashkent pga familjeskäl, så Ellie som ska ersätta honom var med.

Nästa morgon var det dags för bilkaravan över bergen; 11 bilar stod och väntade på oss så det blev inte trångt, max 3 ur gruppen i varje bil. Nu åkte vi till Shakrisabz; TImur Lenks födelsestad. Halvvägs ungefär stannade vi till vid en marknad där de sålde nötter, kryddor och frukt. Efter totalt drygt två timmar var vi framme och detta visade sig vara hetaste dagen hittills, nära 40 grader och det kändes!! Här byggde Timur sitt palats Al-Saray men han dog tyvärr innan det var klart. Ca 57 meter hög var ingångsportalen och området var 1 km långt  och 500 meter brett omgärdat av en mur.

Två bröllopspar fotograferades och många av våra resenärer smög sig in och var med på fotona! En gigantisk staty av Timur fanns i mitten och det är tradition att fotograferas där som brudpar. Här fanns 7 trädgårdar med grödor från olika länder. Lunch åt vi på ett guest house där de var mycket effektiva, ca 1 timme tog den. God rösti, köttpirog, köttsoppa, kalops och baklava. Därefter åkte vi till Timurs tilltänkta grav; vi kom mitt i bönestunden så vi gick långsamt förbi (tog några bilder i smyg). Avslutade med Ulug Begs moskée; här består väggarna av pape machier. Här sålde dom mycket broderade väskor, portmonnärer, ryggsäckar; här satt det även en kvinna och sydde dessa små väskor, 1 USD styck för portmonnäerna…

Middagen på kvällen var på gångavstånd från hotellet, restaurang Timor (ja, han har varit med oss hela resan…); här fick vi litet inhemsk skumpa innan och därefter 3-rätters som vanligt. Avslutade kvällen med ett glas rött i baren innan vi gick och lade oss.

Oj vad tiden rusar iväg, nu är det snart dags för boarding; vi får avsluta berättelsen om resan när vi kommer hem!
Bilder kommer också att läggas upp när vi kommer hem.