Cambridge - Crawley och där emellan

onsdag 18 september 2019 Crawley, England, Storbritannien

Hotel Ramada, Crawley, 21.26 lokal tid

Jag vaknade redan strax innan halv 6 i min egen dubbelsäng i morse utan att kunna somna om. Dubbelrum-folket däremot, som sov under samma täcke eftersom de missat att det fanns ett till bara det att det låg i en låda, vaknade drygt 2 timmar senare. Bredvid vårt hotell i Cambridge fanns ett minimalt litet kafé som serverade frukost åt hotellets fåtaliga gäster (finns bara 10 rum) och idag blev det en "full English Breakfast", d v s två stekta ägg, två korvar, några kilo bacon, ett par stekta tomater, vita bönor samt två skivor bröd. Ja, jag blev mätt. Ja, jag var vrålhungrig när jag satte mig.

Utcheckning. Sen: In i Norfolk igen och English Whisky Co i Roudham. Mitt ute på landet. Mike köpte sig en mössa och en whisky-öl för oss att dela ikväll, jag ett förkläde (!) med destilleriets logga och Stefan höll i pengarna.

Nästa stopp, söderut och den lilla staden Saffron Walden i Essex. Där har någon som ätit alldeles för mycket socker och som dessutom är lagd åt nostalgi parat med en förkärlek till färglagda korsvirkeshus skapat en högst välmående stad med små gator och människor med till synes väldigt gott om pengar. Vi åt lunch där. Cottage pie för min del

Jag hade en önskan om att besöka ett bryggeri vid namn Saffron Brewery, cirka femton minuter bort. Men Stefan, som var kartläsare för tillfället, såg fel och vi hamnade därmed fel.

Vilket inte var så fel.

För plötsligt var vi framme vid ett imponerande slott vid namn Audley End, och vi bestämde oss direkt för att betala de 18 punden per person det kostade i inträde.

Slottet är stort men inte jättestort. Fast en gång i tiden var det två tredjedelar större men dåvarande slottsherren rev ner för det kostade för mycket. Byggt i början av 1600-talet, idag tillhörande engelska staten.

Stor slottspark, och rummen och salarna var förstås fantastiska men det som gjorde störst intryck på mig var att få komma ner i personalens utrymmen samt kök och tvättstuga. För för ett stort fan av Downton Abbey så var det som att plötsligt vara med där.

Saffron brewery var nerlagt och så var det med den saken. En körning helt i onödan, fast vi fick förmånen att ånyo få köra på smala vägar kantade av häckar som är perfekt klippta. Fult klippta väghäckar är lika ovanliga som engelska badrum utan heltäckningsmatta.

Tiden går snabbare än vad man planerar att den ska göra. Så vi bestämde oss för att köra direkt till vårt hotell för natten, i Crawley någon mil söder om flygplatsen Gatwick, efter det misslyckade försöker med bryggeriet

Nu har vi ätit pubmat för sista gången på den här resan, suttit på hotellet och delat bland annat whiskyölen Mike köpte och det är tidig uppstigning imorgon för hemfärd.

Ute i hotellkorridoren kan en berusad engelsk kvinna med gäll röst inte sluta skratta. Hon vandrar fram och tillbaka och verkar ha jätteroligt med sitt eget sällskap.

Här är stekhett i rummet trots öppet fönster och inget element på.

Men jag mår bra ändå, det här har varit en väldigt fin resa och vi har sett och gjort mycket och kört omkring och hamnat på ställen vi inte kände till innan, bott bra till jättebra, ätit och druckit när vi varit hungriga och törstiga...

... och jag kan varmt rekommendera ni som har möjlighet att göra en liknande resa.

Stort tack till Stefan och Mike för sällskapet.

Tack till er som läst och kommenterat.