Nu har vi fått diplomen som visar att vi vandrat 779 km

Dag 28

lördag 14 september 2019 Santiago de Compostela, Galicien, Spanien

Sista natten på härbärge var skaplig. Man har vant sig så vid alla ljud så man bryr sig inte längre. Det kommer kanske att bli för tyst i fortsättningen. Vi startade strax efter sju och stannade för frukost som vanligt efter ca en timme. Vi har vant oss vid den spanska frukosten så idag blev det faktiskt en chokladcroissant och kaffe. Det var bara 20 km till Santiago så det var en kort sträcka men med flera backar. Vi kom till Santiago vid 11. Då vi kom fram till torget vid katedralen kom tårarna. Det var både av glädje, tacksamhet och stolthet över att vi klarat detta men också av sorg för att vandringen är slut. Vi gick därefter till kontoret för att köa för att få våra diplom. Förut har man köat i några timmar men nu fick man en biljett med ett nummer som man sedan kunde följa via en app. Vi fick veta att vår väntetid var ca fem timmar. Vi gick iväg och åt lunch, checkade in på pensionatet, duschade, besökte katedralen och gick runt på stan innan det var vår tur att få diplomen. Vilken lyx det var att torka sig med en ren bomullshandduk istället för en i microfiber som hängt med i fyra veckor. Vi har träffat flera vandrare som vi sett under dessa veckor, många har varit ett kärt återseende med kramar och kindpussar. De vi inte träffat är de som startade samtidigt som oss, jag tror att de är någon dag efter. I morgon ska vi ta bussen till Fisterra och sedan gå ut till fyren där men först ska vi njuta av en natt mellan rena lakan istället för i en sovpåse.