Harlingen

lördag 17 augusti 2019 Harlingen, Friesland, Nederländerna

Hej på er alla
Nu är vi i Harlingen igen.... En trevlig stad i Holland.
Efter Den Helder kom vi hit en god seglats inomskärs med tidvattnet och vinden vilket var tur för i Den Helder fick vi propellerproblem den drev liksom inte så att det gick att segla var bra. Väl framme i Harlingen puttrade vi så gott det gick in i nordhamnen och förtöjde. Efter några dyk konstaterade jag att bladen på propellern inte gick ut som dom skulle. En tillfällig reperation följde under vilken jag utökade mitt personliga rekord i att hålla andan under vatten till tre minuter. Efter fyra dagars (nattsudd) så seglade vi ut till frilandt ett hollänskt semesterparadis och solade och badade i regn och rusk. Nu ska vi segla hem var planen men det sket sig propellern ville inte funka så vi med tidvatten och medvind återvände till Harlingen och ett nyfunnet varv Atlantic där dom bygger otroligt fina aluminiumbåtar. Gå in på deras hemsida och titta d.v.s om intresse finns.
Hur som helst propellern hade fått sig en rejäl smäll kuggarna spreds över hvsbotten och fiskarna fick huvudvärk. Men det finns alltid ett men vi hade tur varvet tillhandahöll en ny, begangnad propp
och numera har White Lady en submarin ansiktslyftning. Allt funkar och vi åker hem några veckor för att hämta oss från alla oförutsädda komplikationer.