Kremeringsplats

Mera buss

tisdag 9 juli 2019 Ubud, Bali, Indonesien

Dagens frukost är förbeställd då vi har tidig uppstigning igen, ny busstur och nytt hotell. Synd inte vårt rum kan följa med. Det är det bästa vi någonsin haft.
Dagens tur innehåller besök hos träsnidarefamiljen, konstnärsfamiljen, några tempel och fladdermusgrottan.
Hos träsnidarna köpte vi en listan Barong, asiatisk drake, typ. Dom använder enkla metoder. Sina fötter att hålla träbiten med och några verktyg. Ja ju inte säga annat än att dom kan detta.
Hos konstnärsfamiljen gick vi runt och tittade på deras tavlor. Mycket fint men blev inget köp.
Det är dom rika som kan ha visning och ta emot turister. De andra som är i samma bransch sitter på annat håll och levererar in till dessa som har visning och försäljning. Ju rikare familjen är ju större tempel har man på sin gård. Alla har ett tempel. Bara storlek som skiljer. Stort tempel tyder på framgång och rikedom.

Blir mycket buss idag på dessa små vägar. Upp i bergen krokigt och trångt. På Bali tror jag tredje växeln är det högsta man kan köra på. Så man kommer inte upp i några grymma hastigheter här.
Fler tempel att titta på. Ja viktiga för Balineserna men ganska samma lika för oss. De 2 danska barn, 10 - 12 år gamla, har lessnat sedan länge.
När vi stannar för lunch får dom åka slänggunga ut i det blå. Vi befinner oss ca 1000 meter över havet och har utsikt över en dal med risfält, inramat av berg. Mycket vacker utsikt.
Blir besviken när vi så kommer till templet med fladdermusgrottan. Miljoners fladdermöss, men vi får bara stå utanför och titta på dom. Trist, har ju sett dom utanför vårt hotellrum. Fast å andra sidan såg det ut som man kunde ha kommit ut med fladdermusbajs över hela kroppen.

Eftersom vissa sov ganska hårt och skönt under bussturen bestämmer guiden att vi avslutar dagen vid klockan 4 och beger oss till vårt nya samhälle, Candidasa. Även detta ska vara lugnt, stilla och tyst. Vad är det för fel på lite storstad?

Det blir barhäng och drinkar som gäller ikväll. Happy jour i baren från kl 16-22:00 grillbuffe för de som känner för det och livemusik. Ja rätt hyfsad kväll.

Lite Bali info:
Bali består av 53 distrikt, kommuner, typ. Ett distrikt har 15 byar. En polisstation, en vårdcentral och en skola finns i varje distrikt.
I Denpasar finns polishuvudkontoret och stora sjukhuset. De som är födda på 70 talet är de första som fick gå i skola och utbilda sig.
I varje by finns ett kremeringsställe. Mitt i byn vid vägen, på öppen plats. Man tänder en brasa och så var det klart. Alla kremeras. Innan man kremeras måste man invänta rätt tillfälle, så en kropp kan ligga 1 vecka på en säng i familjens tempel.