Eastern Promises

onsdag 15 maj 2019 Tallinn, Harju län, Estland

Efter att ha vilat en stund på rummet i måndags så begav vi oss sedan till det trendiga hipsterområdet väster om tågstationen för kvällsmat tillsammans med en släkting. Då jag inte träffat min släkting tidigare var jag lite nervös inför mötet men det blev en väldigt trevlig tillställning på restaurangen F-hoon. Min estniske släkting var jättetrevlig och efter en stund anslöt också hennes mamma som varit gift med min morfars bror. Vi åt gott och pratade om de olika sidorna av släkten och framtida besök. För min del blev det en pasta med svampstuvning, så totalt mycket svamp denna måndag. Efter den trevliga middagen så skiljdes vi åt med lov om mer kontakt och träffar samt utbyte av bilder och information. På vägen hem så gick solen ner över Östersjön och satte skyn i brand, otroligt vacker avslutning på en lyckad kväll. På tisdagen så vandrade vi en stund i Gamlastan på morgonen innan vi begav oss till köpcentret Viru Keskus strax öster om Viruporten i Gamlastan. Efter att ha tittat i lite butiker fastnade jag på Reval Cafe och drack den lokala ölen A.Le.Coq medan min sambo tittade i butikerna. Vi vandrade sedan österut på samma vägar jag under stor möda tagit mig fram 2014 under Tallinn Marathon. Vi stannade till i Kadriorgträdgården. I trädgården finns Peter den Stores sommarpalats som numera är konstmuseum. Även Estlands presidentpalats ligger i parken, jag var i parken redan 2014 men missade då uppenbarligen båda dessa byggnader utan njöt istället i solen vid parkens bassäng. Vi gick sedan tillbaka mot centrum förbi vackra gamla trähus och stannade till vid restaurangen Dereku Burger för lite sen lunch. Klockan 18 hade vi sedan bokat en spökvandring i gamla Tallinn. Det vackra vädret och den skinande solen gjorde touren mindre obehaglig men våran guide var duktig och vi fick höra historier och legender om avrättningar, bödlar och gastar. Mest rädd under touren blev dock guiden själv då vi på väg upp till Domberget nästan gick på en död råtta. En väldigt bra och underhållande guidning men inte alls likt den mer dramatiserade spökvandringen vi i höstas gjorde på Kalmarslott. Efter att ha sett ännu mer av Gamlastan och fått massor av intressanta historier var vi trötta efter en heldag till fots och det blev tidigt i säng. Idag på onsdagen så ska vi till Helsingfors. Så vi maximerade våra sista timmar i Tallinn genom att äta tidigt och bege oss ut i stan innan de stora turistskarorna anlänt. Gick omkring på de gamla medeltida gatorna längs murarna. Tittade på baksidan av parlamentsbyggnaden på Domberget som är Tallinnborgen. Vid lunch avgick båten mot Finland och vi har nu lämnat Baltikum. Det har varit nio fantastiska nätter i de tre baltiska huvudstäderna. Alla tre städerna har sin charm. Jag tycker Tallinn är finast men är samtidigt jävig då jag har släktskap med Estland. Tallinn är den dyraste av de tre städerna och priserna skiljer sig bara marginellt från svenska. Speciellt nu när euron är så dyr mot kronan. Det jag gillat med Tallinn är de fantastiska murarna, tornen och husen i Gamlastan, får riktiga medeltidsvibbar av den. Att de har euro i samtliga tre länder(liksom Finland) är oerhört smidigt och därmed lätt att jämföra priser. Jag har inte tagit ut pengar än enda gång men hade med lite euro, det har gått att betala med kort överallt. Esterna själva vill gärna vara skandinaver och det märks att de är annorlunda än sina baltiska grannar. Lite mer skandinaviskt svårmod och tystnad. Jag vill återvända till samtliga länder vi besökt men av släktskäl vill jag än mer återbesöka Estland och se landsbygd och andra städer. Nu är vi snart i land i den forna östra rikshalvan av Svea rike. Ska bli kul att se lite mer av Helsingfors än de totalt 8h jag suttit och blickat ut på flygplatsen tidigare.