Led Zeppelin IV

söndag 12 maj 2019 Riga, Lettland

Efter att ha rest omkring, vandrat och sett massor i både Litauen och Lettland under resan hittills bestämde vi oss för att ta det lugnt på lördagen. Vi hade planer på att åka tåg till Sigulda för att se slottet och vandra eller till Jurmala för att i dagsljus besöka semesterorten. Men istället blev det en avkopplande dag i Riga med shopping och lättare sightseeing på schemat. Vi började på Rigas centralmarknad som är fem stora saluhallar som byggts av två tidigare zeppelinarhangarer. I de olika saluhallarna säljs kött, fisk och bröd bland annat och utanför dem grönsaker och allt möjligt annat. Jag passade på att byta batterier till mitt armbandsur för €5. Förutom batteribytet fick jag även tag på resans obligatoriska kylskåpsmagnet. Efter att ha strosat omkring i saluhallarna ett tag vandrade vi till en galleria i gamlastan. Kompletteringsköpte lite sockar, en skjorta och badbyxor. Vi satte oss sedan på en pub i närheten av den svenska porten och vin och mojito beställdes. Temperaturen i Riga var behaglig och när solen tittade fram var det härligt varmt. Vi återbesökte några av de platser vi sett tidigare och hittade lite nya sevärdheter som vi tidigare missat. På torget vid House of the Blackheads så pågick något medeltida event. På en scen var det någon föreställning som jag tror handlade och Livländska orden korståg i landet och det fanns mat och smycken till försäljning. Efter sighteeing och shopping blev det en sen lunch på Easy Beer. Planen var att vila några timmar på hotellet sedan för att kvällstid ge oss ut en sista sväng. Men trots att vi planerat en lugnare dag hade vi redan gått runt 12 km och när kvällen kom åt vi istället på rummet och bara slappade. Badbyxorna som inhandlades var för ett syfte, att besöka hotellets spaavdelning på söndagens morgon innan frukost. Så vi började dagen i bubbelpoolen innan vi åt, packade och begav oss till busstationen vid lunch. Väskan har från sina ursprungliga 10 kg blivit betydligt tyngre då den inte bara innehåller Krupnika och Riga Balsam (någon sprit smaksatt med tjugotalet örter som tydligen är ett måste) utan även lite öl som jag ska släpa med mig till Sverige. Sitter nu på bussen mellan Riga och Tallinn och det är onekligen ett smidigt sätt att förflytta sig mellan länderna och städerna. Finns 100talet filmer som man kan se om man inte vill titta ut på landskap och skog. Lettland är ett lsnd jag i framtiden gärna återvänder till. Finns mycket kvar jag vill se som bla Sigulda och mer av landsbygden. Det är prisvärt och då konkurrensen är högre i Riga så tvingar de fram bättre service, inte lika bra i Litauen på den fronten. Jag hör ingen skillnad mellan språken men då de gled isär från ett gemensamt ursprung på 500-talet är det i dagsläget stor skillnad. Annars är det mycket som påminner om Skandinavien i Lettland, man handlar på Rimi (Ica-ägt) och har pengarna på Swedbank. Men också många likheter med Litauen. Men Riga och Vilnius är väldigt olika städer då den ena har tillhört det lutheranska och den andra det katolska området, även om båda många gånger tillhört det rysk-ortodoxa. Historien bakåt skiljer sig mycket med Livländska orden i Lettland men i närtid har alla de tre baltiska länderna liknande historia. Lettland gav liksom Litauen mersmak och jag hoppas komma hit snart igen. Riga var verkligen smockfullt av turister från hela Europa och många svenska. Nu ska det bli kul att besöka Estland som jag bara spenderat ett dygn i tidigare.