An Idiot Abroad

fredag 10 maj 2019 Riga, Lettland

Kom fram med bussen på onsdagen strax innan klockan sju lokal tid. Vi kånkade vårat bagage några hundra meter till hotellet och lade på vägen märke till både hur mycket mer folk det var i rörelse än i Vilnius men också hur mycket aggressivare trafiken är. Vi bor på Mercure Riga City som är ett hotell av hög standard och som ligger bra till. Efter att ha checkat in, fått kartor och installerat oss, gav vi oss ut mot gamla stan för mat och sightseeing. Dessvärre var det antingen svårt att få bord eller att köken stängde då klockan närmade sig 22, så det fick bli en måltid på kedjan Cili Pica som också finns här. Skillnaden vi märkte de första timmarna här i Riga mot Vilnius var den stora skillnaden på service, undantag finns och vår servitör hade kunnat vara hämtad från de mest avlägsna och folkskyggaste vrår i denna värld. Usel service men vi fick i alla fall lite mat i oss tillsist. Det vi hann se av Rigas gamla stad första kvällen var vackra byggnader, frihetsmonumentet och en massa uteserveringar för turister. Turistnivån är också annorlunda här mot Litauen, eller så kanske det är snarare så att det är också en annan typ av turister som lockas hit, de festsugna. Efter maten gick vi till hotellet för att vila då vi trots allt vandrat våra 15 km återigen. Torsdagen började med en rejäl frukostbuffé som är på en annan nivå än vårat tidigare boende, främst beror det nog på att boendet har sina fyra stjärnor och är minst fem ggr så stort. Efter frukosten snörade vi på oss våra skor för att upptäcka en ny stad. Min tidigare handikappande förkylning var nu betydligt mildare och vi hade siktat in oss på att börja med att se jugend/art nouveau-byggnaderna. Promenaden gick mot norr och på vägen passerade vi den stora ortodoxa kyrkan med förgyllda lökkupoler, parker och nationalmuseet. De vackra jugendbyggnaderna var pråligt utsmyckade med ornamentik och vi hittade även några mysiga butiker att titta in i. Efter att ha vandrat omkring en hel del så begav vi oss till nordvästra delen av gamla stan för lite lunch på koreanskt vis. Härligt att få sig en koreansk lunch så här ett år på dagen som jag ifjol reste till Seoul, än bättre när man får avnjuta bulgogin till bandet Blackpink på TV-skärmar. Vi började därefter utforska den gamla staden och tittade på Rigas borg som inte är sig lik från de dagar den grundades av korsriddare. Också den svenska porten, murar, kyrkor, gilleshus och House of the Blackheads (ser inte att jag kan översätta det snyggt ;-P ). Efter en massa sightseeing och några butiksbesök begav vi oss tillbaka till hotellet för en stunds vila. För härnäst på schemat skulle jag träffa en gammal kompis jag gjorde värnplikten med för snart tjugo år sedan (tidigare så gjorde ungdomar från de olika länderna i Baltikum värnplikten och officersutbildning i Sverige innan de blev officerare i sina hemländer). Med sig hade min gamla lumparvän också en annan lett som också gjorde lumpen i Sverige som jag träffat tidigare. Första anhalt därefter blev Radison Blu som har en bar på översta våningen med utsikt över Riga. En öl med en vacker utsikt och information om staden för att sedan gå ner på gamla stan för kvällsmat. Innan kvällsmaten blev vi dock guidade av de båda lettiska vännerna runt i gamla staden. De berättade mer ingående än guideböckerna och kyrkorna, gillena och svenska porten. Vi åt sedan en lettisk kvällsmat på en krog, för min del blev det potatispannkakor med svampstuvning, riktigt gott. Efter detta hade klockan börjat närma sig 23 och min sambo var trött och gick hem. För oss andra tre fortsatte däremot kvällen med en resa till Jurmala, som är Lettlands riviera. Vi tog en öl på en bar och pratade gamla minnen innan jag blev ”övertalad” till att göra något idiotiskt, att skapa ett nytt oförglömligt minne genom att ta ett dopp i Östersjön mitt i natten. Då ingen av oss hade badkläder blev det en snabbt nakenbad i mörkret innan resan gick åter mot Riga. Viktigaste innan jag kröp i säng sedan var att duscha av den fina sanden från fötterna. De första timmarna i Riga har varit oförglömliga, god mat, härliga möten med gamla vänner, sightseeing och historia. Efter att under fredagen slagit rekord med 22 km promenerande var det skönt att närmare klockan två till sist somna.