Too cold to hold, too hot to handle

tisdag 7 maj 2019 Vilnius, Vilnius län, Litauen

Vaknade den första morgonen i Vilnius förkyld. En härlig förkylning som började i påskas har hängt med till andra sidan Östersjön för att göra en stark comeback. Så det blev ett besök på apoteket efter frukost för att införskaffa nässpray och värktabletter. Vi hade lite tänkbara olika planer för dagen men bestämde oss tillslut för en stadsvandring. Vi vandrade norrut genom gamla stan till samlingsplatsen vid klocktornet framför katedralen. Jag kände dock när vi väl kom dit att jag inte skulle orka stadsvandra i sällskap så vi beslöt oss för att göra vår egen vandring i stadsdelen Užupis som ligger öster om gamla stan. Užupis har skämtsamt utropat sig till egen republik och dess konstitution sitter uppe på ett tjugotal olika språk på en mur. Fanns även på svenska och konstitutionens stadgar säger dels att alla har rätt att missta sig samt att alla har rätt att älska och ta hand om en katt. Stadsdelen var mysig med små trendiga butiken och mycket street art på väggar och i gränder. Vi tog oss upp på en höjd för att få en fin vy över Vilnius innan vi lämnade republiken Užupis och gick tillbaka till Litauens Vilnius. Vi besökte sedan saluhallen som ligger i närheten av hotellet för att hitta något att äta till en sen lunch. Hittade inget som direkt föll oss i smaken så istället tog vi oss till grillen Keulė Rūkė, där jag för €6,50 fick mig en pulledporkburgare med pommes och läsk. Riktigt god och grillrestaurangen var den jag skrev om i mitt förra inlägg med en grisnäst Stalin och andra målningar på politiska figurer. Likaså var det målat inne i restaurangen och på innegården där vi satt. Väldigt hippt och skönt ställe. Min sambo som inte var sugen på grillat tog istället en panini på det veganska fiket Ideas Block som ligger jämte. Efter att ha vandrat omkring i 4 timmar var jag helt slut och fick lägga mig och sova i två timmar och kurera mig med piller och nässpray. Min sambo vandrade omkring lite mer efter också en stunds vila och vi möttes sedan upp på den japanska restaurangen Gyoza för just bland annat gyoza. På vägen hem gick vi sedan också inom cocktailbaren Apoteka. Jag beställde mig en Trans-Siberian Express som blandad på blandannat vodka hade en stark arom av rök och barrskog. På rummet blev det sedan någon hutt Starka, som är någon form av örtvodka som är populär här och i Polen. De tidigare starka banden med Polen märks inte bara på dryckerna utan även på maten. Vi har dock inte smakat av det lokala köket så mycket ännu då det har lockat mer med annat. Efter att ha vandrat över 15 km under dagen med trött huvud, rinnande näsa i ömsom kalla vindar och varm sol så var det skönt att komma i säng på kvällen. Förhoppningsvis går förkylningen över inom kort, tror framförallt att Starka är rätt medicin då det ska vara bra mot det mesta ;-P. Har fler planer som vi ska hinna med i Vilnius med omnejd så lite piggare än under tisdagen blir jag gärna.