På promenad längs kusten

Onsdag, dag 3

torsdag 18 april 2019 Benalmádena, Andalusien, Spanien

Benalmadena, onsdag 17/4

Mulen dag. Bad och gympa ändå för Agnes och grabbar ( sim och plask, hämta bollen först...) i den mer uppvärmda poolen. Här uppe kollade vi efter andra attraktioner på Tripadvisor, men varken tivoli, akvarier, djurparker eller linbana upp till ett närliggande berg (som var omslutet av moln idag) verkade vara spännande för grabbarna. De har ju varit både i Kolmården och på Göteborgs attraktioner. Och åkt linbana i fjällen också, för den delen. Så på eftermiddagen tänkte vi oss att ta en promenad längs kustvägen bort mot hamnområdet.

Först skulle vi dock gå ner till stranden och kolla på vågorna, och vilka vågor det var! Badvakten hade satt upp gul flagg, men just i strandkanten var det nog ingen som skulle komma på idén att bada. Jättevågor slog långt in mot stranden och gårdagens alla byggnadsverk av sand var försvunna. Först gick vi lite uppe i den torra sanden, men huj! Plötsligt kom en våg och avtagna skor åkte iväg uppåt, eller blötte ner fötter med skor på :) . Viktor och Simon satte genast igång med att gräva vallgravar men det var förgäves. Det var inte blåsigt trots vågorna och det var varmt, så man kunde vara kvar en stund och imponeras av vågornas kraft, ta kort och förnöjas av skådespelet.

Efter en stund vidtog vår promenad längs avenyn kantad av höga palmer. Grabbarna kunde konstatera att träd och buskar verkligen var annorlunda här, och att det finns höga palmer av olika sorter och 3-4 meter höga kaktusar, som bara blir några dm långa hemma i krukorna. En bit bort kunde man svänga av och komma till en glasseria. De hade spansk hemgjord glass i strut eller bägare, och sorterna namngavs bara på spanska, så det blev ett bryderi att hitta rätt sort. Mycket roligare iaf än GBs vanliga sortiment. Till slut satt vi i alla fall ute vid ett bord och njöt av våra glassar, och därefter vände vi ”hemåt” igen.

Den här kvällen gick Agnes och grabbarna och åt på Burger King, som ligger snett emot hotellet, medan vi pensionärer lagade till lite egen kvällsmat, som vi åt på balkongen.

Sedvanlig inhalation följt av gympa i poolen och slutligen lite ost och vin för oss vuxna som avslutning på en lyckad mulen dag .