Här kan ni se var St Helena ligger, den ligger verkligen rakt ut i Atlanten, nästan halvvägs till Brasilien.

På plats på St Helena !

tisdag 16 april 2019 Jamestown, Sankta Helena

Vi anlände hit i lördags, men pga sporadisk kontakt med internet, har vi inte kunnat skapa något dagboksinlägg förrän nu.
Vi anlände till Johannesburg i torsdags för att invänta eventuellt försenat bagage, flygen hit går endast 2 gånger i veckan från Johannesburg.
Vi bodde en bra bit utanför Johannesburg (direkt under inflygningen till flygplatsen) och valde att bara ta det lugnt på hotellet fram till avresan till St Helena, vi var dock tvungna att gå ut och äta middag, restaurangen på hotellet var endast öppen för frukost. De rådde oss att vara tillbaka på hotellet innan det blev mörkt av säkerhets skäl. De tipsade oss om en restaurang som låg ca 10 minuters gångväg från hotellet. Det blev tidig middag bägge kvällarna.
Tidigt i lördags (06:15) åkte vi till flygplatsen, det var förvirrande att hitta var vi skulle checka in bagaget. Vi tog för givet att vi skulle göra det i utrikesterminalen, men det var endast planet som avgick därifrån, incheckningen skulle göras i inrikes terminalen. Som tur var fanns det tillräckligt med bagagevagnar, vi är 9 st svenskar på denna resa, för det var en bit att gå.
Själva incheckningen blev lite jobbig, vi var tvungna att bevisa att vi hade reseförsäkringar som täckte sjukvårdsutgifter på 5 000 GBP (ca 65 000 kr). Problemet för oss var att på vårt service kort från Trygg-Hansa framgår endast försäkringsnumret, inte att den avser oss. Vi tog inte med själva försäkringsintyget, eftersom den är på svenska, men det hade nog fungerat ihop med service kortet som har en förkortad version av villkoren på engelska.
Vi visade istället upp försäkringskortet från DAN (en försäkring för dykare), men eftersom det inte framgår något högsta belopp (den är obegränsad), ville de först inte godkänna den. Efter ”viss” diskussion lyckades vi övertyga dem om att vi är ”helförsäkrade”. Det var tur att vi var på flygplatsen i god tid innan avgång! Några hann köpa en kopp kaffe på ett café innan det var dags att gå till gaten.
Vi gjorde en mellanlandning i Namibia för att fylla tankarna på planet, det är inte alltid som de kan landa på St Helena, de måste därför ha tillräckligt med bränsle för att flyga tillbaka till fastlandet (det är ca 200 mil enkel väg från fastlandet). Inkl mellanlandning tog resan 5,5 timmar. Flygplanet var nästan fullt, ca 90 passagerare, det får plats 98. Vid passkontrollen var vi återigen tvungna att bevisa att vi är försäkrade, men här godkände DAN korten direkt, de känner till det eftersom det kommer hit dykare varje vecka i princip.
Detta är en kontant ö, vi måste betala allt kontant, de kan inte ta betalt via kort, endast GBP eller deras egen variant av engelska pund, kursen är samma som GBP, men sedlarna är värdelösa förutom här. Det finns en egen variant av kort här, men då måste man ha ett konto i den lokala banken.
Banken, som ligger i närheten, har dock kortläsare, där kan vi i värsta fall ta ut mer pengar om vår reskassa inte räcker till. De tror att det dröjer länge tills man kan betala med kort här, men om fiberkabeln till fastlandet läggs ut enligt plan, kan det förhoppningsvis lösa sig inom några år.
Vi har nu hunnit med 3 dykdagar, de föredrar att vi gör 2 dyk på förmiddagarna och äter lunch efteråt. Vi hade förväntat oss fokus på hajdykning, men det finns inte så många dykplatser där man kan se hajar. Hittills har det istället blivit vrakdyk, grottdyk och revdyk (förutom att det inte finns några rev här). Det är ett mycket häftigt landskap under vattnet, med klippformationer och mörk sandbotten. Djurlivet är rikt, det är gott om fiskar, humrar och andra djur, men det är inte lika många olika arter som i tropiska vatten. Vi ska dyka på andra sidan ön om några dagar, då hoppas vi att vi kan få se hajar och mantor. Tyvärr är säsongen för valhajar i princip slut, men det kan finnas några kvar, vi hoppas på det i alla fall.
Vi har totalt 10 dykdagar med 2 dyk/dag som ingår i resan, extra dyk kostar 30 GBP/st (ca 400 kr), vilket är helt normalt jämfört med andra dykplatser. Det var några i gruppen som gjorde ett nattdyk igår kväll, vi får se om vi gör något lite senare under resan. Hittills var vi tagit det lugnt på eftermiddagarna.
Eftersom det inte finns någon fiberkabel nu, är det dyrt att vara uppkopplad här, ca 45 kr för 30 minuter och det är inte säkert att man kan vara uppkopplad när man vill, heller. Dessutom är det ingen direkt hastighet.
Därför kommer vi att avvakta med att ladda upp bilder tills vi är på fastlandet igen, ni får hålla er tills tåls helt enkelt. Vi avslutar vår resa med 4 dagar i Kapstaden innan det är dags att flyga hem igen.