Dag 57: Singapore

lördag 6 april 2019 Singapore

Sitter just nu på flygplatsen i Bangkok och inväntar flyget hem till Sverige. Innan jag sammanfattar resan tänkte jag skriva lite om mina sista 3 dagar i Singapore.

Singapore är en fantastisk stad. Hade höga förväntningar och blev inte besviken alls. Jag blev mest imponerad av strukturen. Med det menar jag egentligen allt. Renligheten, all kultur från alla världens hörn och inte minst människorna. Vi bodde i närheten utav affärsdistriktet d.v.s. de flesta skyskrapor. Levnadsstandarden i staden är väldigt hög. Överallt syntes dyra europeiska bilar vilket är ett bra exempel på en förmögen stad. Nackdelen är att det bidrar till höga kostnader och det allra mesta såldes till svenska priser om än inte dyrare. Trots stor befolkning var trafiken extremt smidig och inte alls överdrivet många bilar syntes till. Det ska även vara ett av världens bästa kollektivtrafik. Det och de höga priser en bil innebär var anledningen till det goda trafikläget i staden.

Första dagen på plats gick vi 25.000 steg och som ni kan förstå hinner man se en hel del under den tiden. En del shopping fanns det även tid för. Höjdpunkten måste ändå vara dag 2 på Universal Studios. Många spännande attraktioner med teman som Shrek, Jurassic World, Ancient Egypt, Sci-FI och Sesame Street. Vi passade på att köpa ett relativt dyrt express-band som innebar att kötiden kunde som mest gå från 70 minuter till ca 2 minuter. Om det var värt pengarna eller inte är oklart men väldigt roligt var det! Dagen fick brytas efter 6 timmar p.g.a. regn och huvudvärk från min sida. Dag 3 mådde jag illa men hann med en river-cruise runt vattnet kring staden och Gardens by the bay; Likt stora svamp/träd-liknande byggnader som med hjälp av lampor och musik skapar en ljusshow när det blivit mörkt om kvällen.

Slutligen lite kort ska jag försöka sammanfatta resan som tog sin början den 11 februari tidigare i år. Resedagboken räcker inte till skulle egentligen behöva skriva en bok om alla upplevelser men ska göra mitt bästa. Det jag fick lära mig var att sånt här tar tid och tålamod att lära sig. Naiv som man är förväntar man sig få in ett flyt nästan direkt, men det tar tid att lära sig hur allt fungerar och anpassa sig till en helt ny kulter allt vad det innebär. Har spenderat lite drygt 6 veckor själv och 3 med sällskap. Har under i första hand dessa 6 veckor lärt känna fantastiska människor i alla åldrar och länder i världen. Det är inget jag varit allt för van vid hemma så det har krävt att man lämnar sin trygghetszon lite men är en erfarenhet på den fronten. Eller snarare bättre på det. Även platserna jag besökt har oftare än man tror fått mig att tappa hakan. Inte alla platser och ögonblick fastnar på bild men fastnar desto bättre på näthinnan. När en eller två bilder tagits stod man ibland och bara njöt av utsikten eller vad det kan ha varit. Ett exempel är Nusa Penida som jag skrev om för ett par veckor. Jag är självsäker på att den här resan fått mig att utvecklas som person och jag är en stor erfarenhet rikare. Snart väntar Sverige och ska bli otroligt kul att träffa alla som man saknat under en så lång tid.
Tack till alla som läst och visat stöd av mitt ständiga skrivande här. Det betyder mycket.