Vulkaner, apor, sprit och te

tisdag 26 mars 2019 Trou-aux-Biches, Mauritius

Klockan är här 08.05 vilket innebär att den i Sverige är 05.05. Här har vi varit vakna en stund, legat och läst nyheterna på våra mobiler och AC:n har jobbat på bra i natt. Ute skiner solen och vi hör bara ett tyst fågelkvitter genom de nyss öppnade verandadörrarna.

Snart ska en av oss (Magnus) gå iväg och handla det färska frukostbordet och den andre (Ewa) sätta på äggen och teet och ta fram ädelosten ur kylskåpet. Detta samt några glas juice är vår frukost som vi handlat hem lite då och då i en matbutik några hundra meter bort.

Men det var ju inte om det detta skulle handla.

Igår var vi på utflykt med Magnus Facebookvän Sa (förklaring finns i inlägget som heter Port Louis, orkar inte dra det en gång till).

Klockan 09 var det bestämt att vi  skulle åka och så blev det. Men inte i den stora bil han körde oss i senast utan i en betydligt mindre bil, dessutom av äldre modell. Classe i framsätet med knäna upp till hakan, Mia, Ewa och jag i baksätet där i alla fall en av oss var en för mycket. Allt svettigare lår gneds mot varandra, armar vi inte visste var vi skulle göra av lades till slut i vinklar vi inte visste gick att lägga armar i och varenda fartgupp berättade för oss att innertaket var av metall.

Men Sa hade goda nyheter. Hans taxibil stod klar att hämta på en verkstad söder om Port Louis och efter nån halvtimme satt vi behagligt och rymligt.

Resten av dagen åkte vi genom djungel, några centimeter från havet, upp och ner för höga berg, på små vägar och bredare vägar. Det var en härlig dag.

Och nu kommer det hela lite mer detaljerat för våra egna minnen framför allt.

Vi såg en utslocknad vulkan, Trou aux Cerf, men den var så utslocknad och numera kraftigt beväxt så om någon mauritier gått förbi och påstått att den där gropen, ja där grävde han ut en jäkla massa sand häromåret, då hade vi trott honom.

Mycket väsen för ingenting alltså, som Shakespeare myntade. Men nu har vi varit där.

Därefter tog Sa oss till Grand Bassin som är en liten sjö omgärdad av hinduiska tempel och några gigantiska statyer av, vad vi förmodar, heliga varelser. Regnet hängde i luften men vi klarade oss undan att bli blöta när vi gick omkring på området.

Sen drack vi te. Mycket te. Runt 97 procent av allt odlat på ön är sockerrör till den livsviktiga romproduktionen. Till de andra 3 procenten hör tebuskar, som tas om hand av företaget Bois Cheri. Vi tittade en stund i deras museum innan vi körde högre upp i bergen till en enastående byggnad med utsikt över en sjö åt ena hållet och västerut bort mot Indiska Oceanen åt andra hållet.

Åtta olika sorter te hade vi möjlighet att prova. Som vanligt vann det som vi brukar kalla för Earl Grey. Vi käkade varsin väldigt stor våffla med karamellsås och glass till så sen var vi dessutom mätta. Och utsikten, ja den nämnde vi ju. Spektakulär!

Ett vattenfall lockade Sa oss med nu. Jajamen, sa vi. Och fler än vi hade uppenbarligen sagt jajamen till chaufförer för väl framme var vi inte de enda på plats. Inga jättemängder alls men vi förstod att vattenfallet var något i hästväg. Det var till och med så att vi hade plockat med badkläder om tillfälle skulle ges att ställa sig mitt i fallet.

Det blev inte riktigt så.

Vi såg fallet på håll. Och visst, vatten föll utför en klippa men det är inte så att Niagarafallet ligger sömnlös om nätterna över konkurrensen. Men åter, utsikten därifrån var fantastisk. Vi var högst uppe på ett högt berg och nedanför låg (eller stod) den gröna djungelskogen. Och så då vattenfallet. Samt en apfamilj som lekte några meter bort.

Nu började vi bli hungriga men först var det ett stopp i Chamarel, på ett romdestilleri. Fin egendom och många turister. Vi skippade rundvandring och provsmakning för det skulle ta lång tid. En fjärdedel av sällskapet handlade emellertid lite rom och vaniljstänger att ta med hem till Sverige.

Sen stannade vi för lunch och klockan var nu mycket. Maten ok men dyr för det vi fick, och nu började vi alla känna oss allmänt trötta på att uppleva saker. Så vi sa till Sa, ta oss till Bagatelle och låt oss dricka en öl eller ett glas rosévin på öns enda microbryggeri och sen är vi nöjda.

Så blev det. Bagatelle är för övrigt ett ortsnamn öster om huvudstaden och där baren tillhörande bryggeriet Flying Dodo ligger också ett stort shoppingcenter med idel välkända, och inte alltför billiga, varumärken.

Men nu ville vi som sagt hem så no shopping. Strax efter 18, just som solen ramlade ner i havet, var vi åter på Be Cosy. Kostnad för oss alla fyra för rundturen: 2800 rupies. Det motsvarar ungefär 700 kronor. Tillsammans alltså.

Vi gav Sa en del dricks och önskade varandra goda liv, och ett löfte om att höra av oss om vi en dag återkommer till den här ljuvliga och vackra ön. Dessutom fick vi av honom två kylskåpsmagneter föreställande gamla segelfartyg. Väldigt snällt av honom.

Vem vet, det gör vi kanske. Återvänder vill säga. För om två dagar lämnar vi Mauritius. Förhoppningsvis kommer dessa dagar att spenderas på stranden så brännan förbättras och god mat och dryck kommer intas så att skinnet hålls spänt.

Till nästa gång, tack för kommentarer och läsning av vår upplevelse här. Nu ska vi äta frukost.