Kokospalmer, dadlar och bananer växer utmed vägarna

Sultanatet Oman

söndag 24 mars 2019 Ingarö, Stockholms län, Sverige

Tiden springer iväg, även om vi egentligen har det ganska lugnt på fartyget. Vi har nu kommit till Muskat, huvudstaden i Oman.
I förrgår var vi i Salalah, längst söderut i landet och gjorde en dagsutflykt. Här är landet förhållandevis bördigt tack vare monsunperiod, som ger regn i bergen och bevattning av slättlandet vid kusten. Trots allt ser det ganska kargt ut. Man är särskilt stolt över sin Frankinsense, ett aromatiskt harts som man får från ett speciellt träd, Olibanum. Man skär upp barken och hartset blöder ut och får hårdna. Det används sedan till rökelse, parfym, läkemedel, mm.
Utflykten gick först till en marknad, "souk", som visade sig vara under rivning för att ge plats åt ett "resort". Bara med ett fåtal handlare som hade krimskrams, inget att ha. I fiskebyn Takah besökte vi ett litet palats där en lokal guvernör hade bott och som nu är ett museum, intressant. Khor Rori bay är en hel stad som legat begravd under sanddyner och som inte upptäcktes förrän på 1990-talet. Den ligger strategiskt vid en naturlig hamnvik och har varit handelscentrum, spännande. Märkligt att man fick kliva omkring bland murar och husgrunder utan begränsningar. Tillbaka på Costa Venezia möttes vi av en ny handduksskulptur, en vacker svan! Var tvungna att be Hendra vara med på bild!
Utmed kusten finns milslånga sandstränder och det byggs mycket anläggningar med hotell och restauranger. Vid Mughsail beach finns dessutom ett område där geijsrar, "blowhols" skulle spruta vatten. Föreställningen var dock inställd på grund av lågt vattenstånd och liten sjöhävning. Sanningen är tydligen att detta bara fungerar under monsunperioden, som inträffar senare under sommaren.
I går var vi till havs hela dagen. Det lilla Oman visar sig vara större än vad man kan tro, det är mer än 100 mil från Salalah till Muscat och vilket innebär 1,5 dygns resa. På vägen ställde "universalföreläsaren" Carlo Scopeletti upp med en föreläsning om grunder i astronomi.
I dag har vi varit ute på en 4-timmars tur, som tog 5 timmar. Den jättelika Grand Mosque, Stora moskén, på en yta av 400.000 kvadratmeter ligger huvudbyggnaden på 4.000 kvadratmeter. En imponerande anläggning med stor park och fina stenarbeten. En stor del ytan utomhus är belagd med polerad marmor i mönster. Vid gudstjänst samlas 6.500 personer inne i moskén under den enorma kristallkronan i kupolen. Den är 8 m bred, 14 m hög och väger 8 ton! Mattan som täcker hela rummet knöts av 600 kvinnor under 4 år. Anläggningen invigdes 1995.
Murrah souk, marknaden i centrala staden, var något helt annat än vi mötte i Salalah. Massor med smala gränder med handlare som försökte locka in oss. Varierat utbud av saker. Synd att vi bara fick en halvtimme på oss. Vi hann bara en lite bit.
Centrala Muskat ligger i en vik med naturlig hamn och är skyddad av omgivande berg. Två fort och ett antal försvarstorn bevakar staden och sultanens magnifika palats, som vi bara fick se utifrån. Muskat är en brusande, moderna storstad med många bilar och mycket byggnation på gång.
Svanen borta och i stället en hare i sängen! Hendra hade varit framme igen och skulpterat i handdukar i vår hytt!
I kväll avgår vi mot Abu Dhabi.