Indier i poolen

lördag 23 mars 2019 Trou-aux-Biches, Mauritius

Klockan är här 16.45, vilket innebär att den i Sverige är 13.45. Och lugnet är över.

För inte alltför länge sen är vi tillbaka från stranden där vi på nytt badat sådär 15-20 gånger och låtit skinnet bli aningen mindre vitt.

Nu, efter att ha fikat, har vi lagt oss i varsin solstol under palmerna här på hotellområdet. I mitten finns en pool med en poolbar. Kanske 30 solsängar. Turister från många olika delar av världen, men främst från Frankrike, Italien och Sverige. Det är inget stort hotell så här är för det mesta tyst och stilla.

Tills nu. Idag kom ett gäng indier hit och de verkar veta hur man pumpar upp musiken, rör sig i någon slags takt till den och alltså tar över en pool. De verkar ha jättekul. Just nu tog de sig bort i samlad grupp till baren, alltjämt i vattnet, och beställde in paraplydrinkar.

Kan ni se det framför er? Det är en rätt härlig bild faktiskt.

Nu kommer lite information. 1 rupies är värd 26 öre när man tar ut pengar här på kortet. På Forex är kursen betydligt sämre, 1 rupies = 33 öre. Sett över en längre period rör det sig om mycket pengar.

Gå ut och äta är överlag billigt. För några kvällar sen var vi på byns bästa restaurang. 3 oxfilé av bra kvalitet, 1 kycklingfilé, 6 glas vin, 1 stor öl, 3 espresso och 2 portioner glass till efterrätt: 1000 kronor.

Igår var vi på ett av de andra ställena här som är lite mindre "classy" och mat, dryck och kaffe för tre personer (Mia lite kass i magen och valde att stanna hemma): 400 kronor tillsammans.

Ewa och jag åt där väldigt god indisk mat: Rogan josh respektive Chicken Tikka.

Vi kan nästan inte vara nöjdare än vi är med maten som alltså är god och dessutom variationsrik.

Nu verkar en västerlänning sugen på att upp kampen med indierna. Iklädd endast ett par tajta badbyxor och ett långt krulligt hår står han och blickar ner i poolen. Hans ryggmuskler spelar i solen. Bestämd. Manlig. Kritblek. Kanske en fransman. Han tar ett steg fram och...

... vänder sig om. Han fegade ut.

Vilket vi också gör för nu kommer en sån där tropisk skur som tystar allt. Även högljudda indiska ungdomar, som lämnar poolen fortare än vad de lokala busschaufförerna tar sig fram i trafiken (vilket inte säger lite).

Orawar.

***

Camilla, mamma, Ingmar och Mez,
Stort tack för era kommentarer och hälsningar. Alltid lika uppskattade.