Alléz les bleus

Franskt återseende

söndag 3 februari 2019 Nice, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Första februari, begav mig på min andra visum-resa, denna gången till Nice, sydfrankrike. Tog mig till flygplatsen utan problem, och kunde checka in smidigt. Resan gick bra, och väl i Nice utforskade jag transporten med tram till närheten av där jag skulle bo, varifrån jag vandrade sista biten. Precis som på förra resan var vädret en trogen kompanjon, och det regnade större delen tiden från att jag landade till att jag åkte därifrån. 85mm under helgen jag var där.
När jag hade hittat boendet och kommit tillrätta gick jag och handlade mat i en butik jag passerat. Njöt av lite ost, kich-paj, och chips. Blev tydligt att jag var i Frankrike, då de var smaksatta med chèvre (get-ost) och paprika :) Klarade mig nätt och jämt fram och tillbaka i regnet, men skor och strumpor blev blöta, så efter att ha satt dessa på tork var jag rätt sugen på att bara stanna på rummet och kolla på film, men hade glömt laddaren till datorn så det skulle bli svårt att göra mer än en film. Använde tiden för att lägga upp en plan för morgondagen istället. Målet var en promenad, och att se natur.
Tillbringade sen kvällen med att höra av mig till några random vänner jag inte haft kontakt med på länge, och kolla hur läget var med dem.

Frukost, och en lugn morgon. Sen gav jag mig ut på den stora promenaden. När jag surrar på mig skorna hör jag en rungande åskknall, och inser att det kommer bli en intressant promenad. Men naturen var det som jag såg fram mest emot med att åka hit, så lite väder ska inte hindra mig. ”Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder.” som jag fick lära mig i scouterna.
Gav mig ut mot första målet, som var en naturpark utmärkt på kartan. Var dock inte tydligt var ingången var, så jag tog sikte på en väg som var nära centrum av området i tron att den skulle ta mig dit. Det var upp-upp-upp, och slalom-stil. Många smala och långa trappsteg.
När jag kom till slutet av vägen fanns där ingen park. Så jag fick vänta och gå ner igen. Gick runt och tog nästa väg som såg ut att leda till toppen. Kämpade mig upp för de slingrande vägarna, men mötte samma sak där. Tänkte att jag skulle följa en väg runt kullen för att komma till tredje uppfarten, men möts av en stor järngrind som såg smått avvisande ut… Inte speciellt sugen på att gå ner hela vägen för att gå runt, så när jag vänder och ser en post-moped komma som grinden släpper igenom, följer jag efter den in. Vandrar på vägen på vad som ser ut att vara ett studentboende/campus, och kommer till andra sidan området, där jag möts av en ny grind som också är låst. Denna gången finns där ingen brevbärare att följa. Tittar mig omkring för att se om det finns någon som kan släppa ut mig, men ser ingen där. Däremot ser jag med stora bokstäver på en byggnad något som antyder att detta campus är för jurister. Kanske inte bästa platsen att gena igenom. Hittar ett lågt staket vid sidan av grinden, och klättar ut för att fortsätta min vandring. Här hittar jag faktiskt en väg som leder upp till ingången på parken, och vandrar så sakteliga uppåt. Når toppen, och upplever rätt stor besvikelse över hur naturfattig området är jämfört med ansträngningen att ta mig dit.

Går vidare mot nästa stopp, men i mitt försök att ta en kortare väg dit hamnar jag på nytt vid ett staket med en låst grind. Klättrar det också, och kommer så småningom till en stor rysk kyrka.
Därifrån går jag till en annan park, som är betydligt mer som jag hade hoppats. Passerar genom stan och försöker ta ut pengar, men automaterna envisas med att försöka tvinga mig till sin växlingskurs, istället för att ge mig pengarna och låta min bank sköta det. Inte uppskattat då de har nästan 10% (obs, procent, inte procentenheter) högre kurs än vad den faktiskt är.

Går ner till hamnen och ut på piren. Häftigt att se kraften i vågorna slå in mot land. Känner sig inte så stor då. I närheten fanns även ett monument till minne av personer som dött i de stora krigen som utkämpats.
Följde Promenad Anglais tillbaka längs stranden. Vek av en stund och satt och tittade på vågorna, innan jag fortsatte. Längs stranden fanns olika konstverk. En av den var en blå stol, som tydligen var väldigt populär och lite speciell för Nice.

Kände viss stress inför resan tillbaka, lite oklart varför. Då det var uppehåll valde jag att promenera längs stranden till flygplatsen. Natten hade bjudit på mer nederbörd, denna gången i form av snö/hagel, som låg kvar. Kom tidigt till flygplatsen, och hade inga problem med biljett eller kontroller. När jag gick igenom passkontrollen kunde jag scanna mitt pass, och släppas igenom automatiskt efter att en kamera verifierat likheterna mellan mitt ansikte och mitt pass. Jag frågade vakterna som stod bredvid om det var allt, och de vinkade åt mig att fortsätta igenom.
- Ja, du är klar.
- Okej, men vad är er uppgift?
- Vi tar hand om de som inte är europeer!
Efter att ha pratat med folk här i landet så blir jag mer och mer medveten om hur priviligerad jag är med mitt svenska pass. En av mina vänner ska gifta sig med en fransman, och har nu för andra gången fått avslag på sin visumansökan för att komma in i Frankrike. Det är både en dyr och långsam process, och mycket påtaglig stress för henne. Jag kan komma och gå med mitt svenska pass.

Det frågades inget i Tunis inför att jag skulle få min stämpel, utan vakten bara tittade på mig och stämplade. Gick till ett ställe utanför flygplatsen jag fått tips om och hittar en taxi direkt, och kommer därifrån snabbt och smidigt. 40min från att jag kliver av planet till att jag är i mitt rum. Som referens kan jag säga att på den tiden hade mina föräldrar inte fått sitt bagage när de kom på besök, än mindre tagit sig igenom kontrollen.
Skönt med en resa som bjöd på en begränsad mängd motgångar :)