Sista stoppet

söndag 3 mars 2019 Manuel Antonio, Quepos, Puntarenas, Costa Rica

Transport alltså..
Ja om det är något som inte riktigt går vår väg här så är det ju definitivt transporten...haha vi skulle bli hämtade 7.45 imorse och eftersom vi lärt oss den hårda vägen att dom är i tid eller tom tidiga här så chansade vi inte utan stod klara utanför porten kl 7.30! Efter 15min går vi in o pratar med Herman (hostelägaren) som ringer o kollar och dom säger att de är på väg. Vi väntar ytterligare 30min och när det har gått en timme sen de skulle hämtat oss ringer han igen och får nåt märkligt svar om att de ringer tillbaka...2 min senare står det en taxi utanför som ska köra oss😄  Ingen förklaring om varför dom aldrig kom... Jag hinner även få låna en otroligt vacker solhatt av Herman för att jag inte har någon o han menade att jag absolut måste ha en på båten! En mycket stilig fiskehatt som man knäpper under hakan ->därav en surfhatt!👌🏼 det kom till användning på stranden iaf, väldigt bra när jag skulle läsa!
Båtturen var helt okej, inget o klaga på vad gäller utsikt, vatten och natur! Vi snorklade på två ställen, var ganska grumligt vatten så man såg inte så långt ner men det fanns många fina fiskar längre upp:) Vi fick även veta att där va tre hajar längre ner....dom såg vi ej själva men en av båtkillarna lånade min kamera och dök ner o filmade dom! Rätt coolt! Det va ju inga stora vithajar direkt så inget o va rädd för (mor du kan va lugn, inga hajar som har tuggat på mig;).
Ön i sig var lite av en besvikelse för mig för det va verkligen bara en liten strandbit som vi fick röra oss på och där va bara massa solstolar, bananaboat, souvenirbutiker osv, extremer turistanpassat med andra ord! Vi var i alla fall väldigt duktiga på att smörja in oss i solkräm, lärt mig från båtturen i Brasilien, men spf 50 verkar ändå räcka här, i Brasilien såldes knappt lägre än 50! Så nu passar min kropp ihop med mitt huvud som Maria så fint sa😄👍🏽
På vägen ut till ön såg vi Manta Rays, som flög! Aldrig sett sånna innan, dom hoppar liksom upp o ”flaxar” så dom ser lite ut som fåglar. Dom sa att där även va en sköldpadda men jag såg den inte så det va nog bara hittepå😉 Isla Tortuga har alltså fått sitt namn pga formen på ön, inte för att det finns massa sköldpaddor där!

Resten av eftermiddagen/kvällen spenderade vi på hostelet, åt upp det sista vi hade kvar i kylen och pratade lite med de andra som bodde där inklusive de tre söta hundarna som verkligen följer sin husse överallt, dom är alltid lösa, som alla andra hundar här, men lyder sjukt bra! Vi är lite fascinerad av hur alla hundar hittar sina ägare hela tiden för alla tar med dem till stranden och ingen har koppel men ändå har vi bara sett ett litet bråk mellan två hundar och alla verkar veta exakt var deras ägare är även om dom sprungit hur långt som helst eller husse är ute o surfar eller nåt😄 Sen va det bara att börja packa ihop sin väska igen...kändes inte alls kul, lite sorgligt att lämna Santa Theresa faktiskt, vi har ändå varit där i 5 nätter och börjat landa lite o känna sig lite hemma nästan.
Nästa dag skulle vi bli hämtade 07.15 för o ta oss till Montezuma och ta taxibåt över till fastlandet igen och sen vidare till Manuel Antonio. Vi gick upp i god tid och tog det lugnt med o packa klart och äta lite frukost, prata lite med Herman och han frågar då mig om vi betalade allt vi incheckningen eller hur vi gjorde för han kom inte riktigt ihåg;) jag säger då att det tror jag men det är Maria som har bokat detta boendet så hon har koll. Jag frågar henne som är rätt säker på att hon betalade allt när hon bokade....hehe men det visar sig att hon läst fel och bara betalat en deposition o resten skulle betalas på plats in cash😄 vi hade inte så mycket i cash på oss längre och vi skulle inte hinna till någon atm! Herman är dock helt lugn o säger bara att det löser vi på något sätt, antingen cyklar han med när vi blir hämtade såtar vi ut pengar till honom😄 eller så kunde vi använda paypal om någon av oss hade det, som tur var har jag det och det gick smidigt att överföra pengar dit👌🏼 men vi fick skynda oss lite sen för o hinna till bussen kom (för denna va såklart tidig). Och jag tycker det är lite extra kul att det va ett boende som Maria bokat o inte jag😉 brukar va jag som gör sånna missar! Men det löste sig fint denna gången också.

Några konklusioner under dessa dagar; Det märks tydligt att det är torrperiod nu, framförallt på Nicoya halvön där Santa Theresa ligger, alla träd och buskar nära en väg är helt grå/bruna för att det bara är grusvägar så det dammar som tusan och eftersom det aldrig regnar nu så ligger det kvar! Inne på fastlandet är det grönare men ändå torrt.
Och en annan konklusion: Costa Rica är otroligt rent, är nog det renaste landet jag rest i😃 ser nästan aldrig skräp liggandes någonstans och de återvinner tom på många ställen, tom på stranden!
Även att vi båda har svårt att hitta ord på svenska respektive danska efter såhär många dagar tillsammans, haha jag tänker på danska och hon på svenska och sen pratar vi ganska mycket engelska med folk och sen blandar vi in lite spanska emellanåt👌🏼 så det blir lite rörigt i huvudet!