Trähus i uppbyggnades Christchurch

fredag 1 mars 2019 Christchurch, Canterbury, Nya Zeeland

Det finns en del saker som svenskar inte är bra på, men att bygga hus kan vi. Vi vet hur man isolerar, bygger solida hus som klarar kyla, blåst och värme innehållandes isolering och dubbelfönster.

Tyvärr kan jag inte säga detsamma om Nya Zeeländska hus. Eftersom det lider mot höst här i Christchurch var det en stark kontrast med gårdagens 23 grader och sol till kvällens 8 med regn och stark vind. Huset som ligger uppe på berget med milsvid fantastisk utsikt, knarrade redan första natten när vinden var lugn och sansad. Igår kväll trodde jag flera gånger att någon gick på taket och att någon var på väg ner rasslandes genom skorstenen och det bör sägas att det var innan stormen och regnet hade ökat i styrka. När jag väl la mig ackompanjerades av vad som lät som regn på plåttak och jag kunde känna vinden liksom ta tag i huset för varje ny vindby och hela huset lät som att det skulle gå upp i fogarna tackade jag en varm tanke till svensk byggkonstruktion. Jag kan bara föreställa mig hur det är här på vintern, utan isolering med ännu mer blåst... Men tack och lov var det i alla fall inte en jordbävning samtidigt.

Christchurch har drabbats väldigt hårt av jordbävningar, både 2010 och 2011, då hundratals människor har dött och massvis materiell förstörelse. Min vän Nadia som har bott här sedan två år har varit med om flera mindre jordbävningar som bla har fått henne att ramla av toaletten. Igår i upptäcksfärd i staden, som är full av fina väggmålningar på byggnader (se bilderna) märker man att de fortfarande håller på att bygga upp staden. Många byggnader är raserade och ser totalt förstörda ut och man både hör och ser byggarbeten i stort sett i varenda kvarter. Nadia berättade att när hon flyttade hit för drygt två år sedan kändes city som en spökstad, en massa raserade byggnader. Det måste ha varit en fruktansvärd period för invånarna i staden. Hennes då nya chef var klok och innan hon hade någon bostad insisterade att hon skulle bo på ett hotell här i Sumner, förorten där hon ny hyr sitt coola trähus. Jag kan föreställa mig att hon antagligen inte varit kvar om hon bott i city i ödeläggningen, rasmassorna och uppbyggnaden.

Här i förorten eller snarare byn Sumner finns det en härlig lång strand som verkar vara alla hundars paradis, några små butiker och restauranger där jag nyss köpte fish and chips för 35 kronor. Annars finns det mycket att se och göra i Christchurch, botaniska trädgården där jag var igår, Quake city, modernt museum, men ganska mätt efter så mycket intryck senaste veckorna väljer jag idag en dag på stranden innan det begär hemåt imorgon igen.