Lighthouse California

Norrut

onsdag 27 februari 2019 Oranjestad, Aruba

Aruba 2019-02-26.

Idag beslöt vi att göra en utflykt till öns norra spets. Lokalbussen blev färdmedlet igen. Oranjestad är i det närmaste, via industriområden hopkopplat med hotellområdena, som finns på nordöstra sidan. Eagle Beach kommer först( dit gick vi häromdagen) och där ligger ganska stora hotell längs med havet men även några, som har stora vägen att passera innan man når den långa fina stranden. Lite längre fram tätnar hotellbebyggelsen och jättekomplexen ligger tätt. En golfbana finns dock som ett andningshål. I Palm Beach- området ser stranden väldigt inbjudande ut , gnistrande vit sand och härligt turkost vatten! Detta hotellområde är det största vi har sett någonstans, tätt med höga, många gånger vackra, byggnader. Här finns också ett område med vackra villor. Kort sagt lyxigt och flott område.
Lite längre norrut har stranden mer klippor och man kan se ett par områden med korallrev ganska nära land. Vid vändpunkten för stadsbussen ligger ännu en strand, Arachi Beach. Här finns inga hotell, ännu, men väl badande, ser ganska behagligt ut. Härifrån syns även Lighthouse California, nordspetsens fyr.
Det är i stort samma lite torra, magra växtlighet här norröver om man bortser från hotellens vackra trädgårdsanläggningar.
Skillnaderna är mycket påtagliga mellan norra och södra delen av ön.
Visst märks det att detta är amerikanernas ”Mallorca”, kul att ta del av det ett par veckor!!

Idag den 27 februari gör vi oss redo för flygturen till Curacao i morgon mycket tidigt. Vi har haft två sköna veckor på Aruba och visst hade vi tur som fick uppleva Karnevalerna!! Speciellt Barnkarnevalen.

Tack för sällskapet så här långt!